busstrejk

Strejken förra sommaren var den tredje i bussbranschen på knappt 15 år. Bussförarna i Umeå är inte nöjda med resultatet – men nu lovar Länstrafiken att de få följa med om ett nytt bolag vinner nästa upphandling. Foto: JOHAN NILSSON

 

130 bussförare i Umeå, 350 bussförare och 150 taxiförare i Dalarna får behålla sina jobb efter nästa upphandling – vilket bolag som än vinner. Det är åtminstone vad politikerna har lovat.

Länstrafikbolaget i Västerbotten skriver in att personalen ska följa med. Dalatrafiken avbryter en pågående upphandling och gör om anbudsunderlaget för att få med kravet på personalövertagande. Dessutom ska det bli slut på sjuktransporter på ackord.

– Jag är jätteglad att vi har kommit så här långt. Vi har haft en bra dialog med politiker och tjänstemän, säger Ken Järn, Transports ordförande i Dalarna.

– Vi är fantastiskt glada. Det här är en stor seger för våra medlemmar i kollektivtrafiken, säger Cilla Rohdin, Kommunals ordförande i Dalarna.

I Västerbotten har politikerna tagit beslut två gånger om personalövertagande, meddelarfrihet och meddelarskydd för de anställda. Nu sitter Länstrafiken och filar på anbudsunderlaget. Inom ett par veckor ska det vara klart.

– Vi vill se det på pränt innan vi firar med tårta, säger Camilla Ingman, bussförare och fackligt aktiv i Umeå trafiksektion.

I början av oktober avgjordes Länstrafiken Örebros upphandling i Nora och Hällefors. Där var personalövertagande ett krav. I praktiken fick det ingen betydelse för de drygt 40 anställda, eftersom Nobina vann upphandlingen och fortsätter att köra.

Dalatrafikens upphandling är störst. Nobina körde i Dalarna fram till upphandlingen i somras. Nobina förlorade, överklagade och Dalatrafikens tvingades göra en direktupphandling. Nu kör Keolis i Falun och Borlänge med omnejd och de lokala bolagen i Sambus i resten av länet.

Bytet innebar att bussförarna blev uppsagda och fick söka sina gamla jobb på nytt. Alla fick inte jobb. Samma historia ska inte upprepas igen sommaren 2016 när nästa upphandling är klar.

– Vi testar lagstiftningen genom att säga att det är en verksamhetsövergång och att las avgör vem som får jobbet. Det måste vara mänskligt att jobba i de konkurrensutsatta branscherna. I dag är det mycket tryggare att jobba i en fabrik än att köra buss, betonar Leif Nilsson (S), ordförande i Region Dalarna.

Hans andra besked är att det ska bli slut på sjuktransporter på ackord. I dag har får förarna betalt efter hur mycket de kör. I fortsättningen ska de få fast lön.

– Det är lite kinkigt att formulera det där i upphandlingsunderlaget, så vi vet ännu inte exakt vad det ska stå. Men vi ska inte behandla människor sämre än kreatur. I dag finns det gränser för hur länge man får köra gods och boskap på vägarna, men inga regler om hur länge man får köra människor. Det är märkligt, tycker Leif Nilsson.

Upphandlingen i Dalarna gäller allt – bussar, skolskjutsar, sjuktransporter, färdtjänst och andra resor med taxi. Lite förenklat kan man säga att bussnätet förstärks med taxi. Den som bor i glesbygden ska kunna ringa ett par timmar i förväg och beställa en resa till Falun. Sedan kan det komma en taxi som kör första biten mellan hemmet och busshållplatsen. Priset för resan är en vanlig bussbiljett.

I Umeå är det stadsbussarna som handlas upp. Kommunals trafiksektion har drivit en kampanj för trygga jobb. Bussförarna bjöd in medierna och ställde sig utanför möteslokalerna med plakat när politikerna fattade beslut.

– Kommunal skulle skicka folk från förbundskontoret och påverka länstrafikbolagen inför upphandlingarna, men här har de inte varit. Vår lilla sektion har drivit opinion på egen hand, berättar Camilla Ingman.

Bussförarna i Umeå var uttagna i strejken förra sommaren. De är missnöjda med resultatet.

– Det var ingen seger. Vi fick inte ens igenom 45 minuter till matrasten, säger Camilla Ingman.

• Storstockholms Lokaltrafik, SL, i moderatstyrda Stockholms läns landsting, brukar lyftas fram som det lysande undantaget. Här får alltid personalen följa med när ett nytt trafikbolag tar över. • Men det står inte att det nya bolaget ska ta över personalen. Det står bör. Orsaken till att personalen alltid följer med är att bolagen inte vågar chansa. Om de ska anställa 500 eller 700 bussförare inför trafikstarten är det stor risk att det slutar med kaos. • Det gör det ofta ändå. Sena bussar, indragna bussar och ilskna resenärer är inget ovanligt när ett nytt bolag tar över.