TCO:s nya tidning heter Arbetsvärlden. Den startade igår och vänder sig i första hand till beslutsfattare och opinonsbildare.

ylvarehnberg– Det här ska bli kul och spännande. Jag tror att det finns ett utrymme för kvalificerad arbetsmarknadsjournalistik med tyngdpunkt på tjänstemannagrupper. Jag är väldigt laddad, säger Ylva Rehnberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Arbetsvärlden.

TCO-tidningens pappersutgåva lades ner 14 mars och TCO-tidningens webbtidning stängdes 25 april. Sedan dess har TCO inte någon tidning – förrän i går, då webbtidningen Arbetsvärlden drog i gång. Papperstidningen kommer inte att få någon ersättare.

Ylva Rehnberg berättar att förhoppningen är att komma med ny artiklar varje dag. I samband med lanseringen publiceras ett tema om etableringsreformen, som handlar om att ordna arbete åt nyanlända. Den första nyhetsartikeln handlar om handelsavtalet TTIP. Nästa vecka publicerar Arbetsvärlden ett nytt tema om psykosocial arbetsmiljö.

TCO:s nya tidning har nya målgrupper, beslutsfattare och opinionsbildare i första hand. Nedlagda TCO-tidningen vände sig till förtroendevalda inom de olika tjänstemannafacken. Den nya tidningen har inte det uppdraget. Tanken är att de olika facken ska vända sig till de egna förtroendevalda.

– Vi har inte satt upp några kvantitativa mål och det viktiga kanske inte är antalet läsare utan att det är rätt läsare, säger tidningens chefredaktör.

Och hon berättar att tidningen fick namnet för att både Arbetet och Dagens Arbete redan var upptaget.

– Då fastnade vi för Arbetsvärlden. Det är ett bra namn och det låter som en tidning.