Arbetsmiljöpoliserna har sitt kontor med sig när de besöker en olycksplats, och behöver inte längre hålla förhör i den misstänkta arbetsgivarens lokaler. Volkswagenbussen har gått 9 000 mil sedan polisen köpte den och fick den inredd av en verkstad i Kalmar. Foto: Adam Ihse

Arbetsmiljöpoliserna har sitt kontor med sig när de besöker en olycksplats, och behöver inte längre hålla förhör i den misstänkta arbetsgivarens lokaler. Volkswagenbussen har gått 9 000 mil sedan polisen köpte den och fick den inredd av en verkstad i Kalmar. Foto: Adam Ihse

 

Bakom en arbetsolycka ligger ofta rent slarv. Bakom slarvet­ stress, bakom stressen jakt på pengar. Arbetsmiljöpoliserna i Göteborg­ har lärt sig att se mönstren. Och gör sitt bästa för att avslöja dem.

Gnissel och hammarslag från ett bygge, varningspip från backande lastbilar. I bakgrunden ett diffust larm från lagerlokaler och trafik. Göteborg är en industristad, och medan Ann-Kristin Blomgren kör mot Älvsborgsbron kan hon inte låta bli att söka av de arbetsplatser som passerar utanför rutan med blicken.

– Har han säkerhetsselen på, han som jobbar på taket som vi just åkte förbi? Jobbar man med arbetsmiljöbrott är det svårt att inte titta efter sådant.

Alla allvarliga arbetsolyckor i Göteborg och kommunerna omkring hamnar hos Ann-Kristin Blomgren, gruppchefen Göran Winqvist och deras tre kollegor vid enheten för miljö- och arbetsmiljöbrott, en del av kriminalpolisen i Västra Götaland.

Ofta börjar de utredningsarbetet här i sin mörkgröna Volkswagenbuss, specialbyggd för att rycka ut till olycksplatserna.

I kupén finns skrivbord och säten för förhör. Innanför bakluckan en kylbox för att förvara prover och annat bevismaterial, och draglådor med sjukvårdsväska, avspärrningsband, hjälmar och skyddsvästar.

– Förr satt vi i en Volvo V70 och skrev, säger Göran Winqvist. Det var en dålig arbetsmiljö. När vi gick in till högsta chefen och bad om ett eget fordon sa han bara: Klart att ni ska ha det.

– Nu har vi kontoret med oss. Det är bra för utredningen att vi kan hålla förhör i bussen, inte hos den arbetsgivare som kan bli misstänkt för arbetsmiljöbrott.

Poliser på ”blåljussidan” – en patrull i radiobil – är i regel först på plats när en olycka inträffar. Men utredarna i den mörkgröna bussen är måna om att komma ut snabbt. Som häromveckan, när en man omkom i en kollision mellan en lastbil och en skylift. Ann-Kristin Blomgren var på plats medan chockade vittnen togs om hand och skyliften stod kvar precis som i olycksögonblicket.

På väg ut hade hon och hennes kollega hämtat upp en av ”sina” åklagare: en från riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott, Rema.

– Det är oerhört viktigt att åklagaren följer med ut när det är färskt och ser brottsplatsen med egna ögon, säger Göran Winqvist. Ofta blir den åklagaren sedan förundersökningsledare.

Den specialinredda bussen, den enda i sitt slag, är alltså ett viktigt arbetsredskap. Men den signalerar också att polisen i Västra Götaland tar miljö- och arbetsmiljöbrotten på allvar.

I en stad där över hundra skottlossningar har skapat rubriker de senaste åren är gängvåldet förvisso högst prioriterat. Miljö- och arbetsmiljöbrott har lägre status. Men resursbrist har inte varit ett problem, enligt Göran Winqvist. Och han invänder bestämt mot bilden av arbetsmiljöbrott som nedprioriterade brott där de skyldiga sällan fälls.

– Målet för vår verksamhet är att lämna 45 förundersökningar till åklagare per år. Hittills i år har vi redan lämnat 50.

Utredningarna ger resultat. Det är sällsynt att en förundersökning som lämnas till åklagare inte leder till företagsbot, dagsböter, villkorlig dom eller annan påföljd.

– Att arbetsmiljöbrotten samlades hos oss 2009 gör att vår kunskap om dem ökar, säger Göran Winqvist. Vi ser mönstren.

Göran Winqvist tar en olycka vid Göteborgs Orienthus, en stor livsmedels­grossist, som exempel. En 30-årig anställd föll och skadades allvarligt när han plockade varor stående på gaffeln till en truck som en annan anställd körde.
30-åringens utsatta ställning (han började på lagret som asylsökande) spelade roll för händelsen, ett samband som utredarna förstod. Företaget dömdes till en bot på 600 000 kronor.

I år har enheten utrett tre dödsolyckor. De tar en stor del av polisens resurser. Men Ann-Kristin Blomgren är lika engagerad när hon talar om de mindre olyckorna. När hon kör vidare genom Göteborg berättar hon hur en 20-årig flicka förlorade ett finger i sitt arbete på en hamburgerrestaurang. Någon hade tagit av skyddet på den maskin hon skar sallad med, förmodligen för att spara tid.

– Jag blir beklämd när jag ser sådant. Stressen gör att människor tullar på säkerheten. I slutänden är det pengar det handlar om. Så ska det bara inte vara.

Sedan den 1 juli i år har en del arbetsmiljöbrott avkriminaliserats. I stället kan Arbetsmiljöverket besluta om sanktionsavgifter. En bra reform som gör att polisen får mer tid för de allvarliga brotten, anser Göran Winqvist och Ann-Kristin Blomgren. Foto: Adam Ihse

Sedan den 1 juli i år har en del arbetsmiljöbrott avkriminaliserats. I stället kan Arbetsmiljöverket besluta om sanktionsavgifter. En bra reform som gör att polisen får mer tid för de allvarliga brotten, anser Göran Winqvist och Ann-Kristin Blomgren. Foto: Adam Ihse

Fakta

Tre dödsolyckor Under 2014 har arbetsmiljöpoliserna i Göteborg utrett tre dödsolyckor. • En olycka på Orust hösten 2013 då en 63-årig kranförare dödades. Mannen höll på med pålningsarbete på en pråm och träffades i huvudet av en påle som lossnade från kranen. • En olycka där en arbetare på IAC, en underleverantör till Volvo, klämdes till döds i en pressmaskin. • Kollisionen mellan en lastbil och en skylift, som nämns i artikeln här intill. Enligt vittnen höll den förolyckade mannen på med fasadarbete när lastbilen backade på skyliften. Åklagaren avvaktar just nu Arbetsmiljöverkets utredning.