"Dog" av Jeff Koons

”Dog” av Jeff Koons

En av den svenska tv-historiens höjdpunkter är när killduon Filip & Fredrik åker till Milano. Där besöker de den italienska porrstjärnan och politikern Ilona Staller eller ”Cicciolina”, konstnären Jeff Koons musa och exfru. En av killarna pekar på en ballonghund-skulptur som står på en byrå.

”Är det där Jeff Koons?”

Cicciolina skrattar överlägset åt de dumma svenskarna.

”Nej. Det där är ett verk av Jeff Koons.”

Kanske handlade det bara om språkförbistring, men förvirringen känns ändå talande. I dagens pengafixerade konstvärld är konstnärens namn mer värt än verkets kvalitet.

Förra året såldes Jeff Koons Balloon Dog (Orange) för 58,4 miljoner dollar – det högsta priset någonsin för ett verk av en levande konstnär. De fyra andra olikfärgade ballonghundarna i samma serie ägs av miljardärer och bankirer. Som den gula, som bor hos hedgefondmanagern Steven A Chohen – nyligen anklagad för insiderhandel. Det känns talande att de uppblåsta hundarna är favoriter bland miljardärbankirer: båda är fulla av luft.

När jag såg konstnären Jean-Michel Basquiats retrospektiv på Arken utanför Köpenhamn för något år sedan reagerade jag på skyltarna. Var och varannan tavla var lånad från ”Hongkong investment Corp.”.

Det kändes sorgligt. Basquiat är en afroamerikansk nationalhjälte, en av få svarta konstnärer som lyckas ta sig in i etablissemanget. Samtidigt: verken är bara en bricka i den cyniska marknadens investeringar i konst. Oljemålningarna skulle lika gärna kunna vara gräsklippare.

Efter lågkonjunkturen fick konstvärlden ett uppsving. Konst sågs som säkrare investeringar än aktier. Samtidigt ville fler nyrika samlare i Asien vara med och dela på konstkakan. När Rembrandt och Matisse var upptagna sökte sig spekulanter längre fram i konsthistorien. Priset på samtida konst steg. En av vinnarna var Jeff Koons, i dag värd 700 miljoner kronor. Nu ställs Koons ut på Moderna i utställningen Skulptur efter skulptur som öppnar nästa helg. Den anonyma ägaren som lånat ut den röda ballonghunden är säkert nöjd. Utställningar brukar höja priset vid nästa auktion.

Ida Therén

 

LÄS OCKSÅ

• Konst som markör för framgång

En annan miljardärsfavorit är Damien Hirst. Anders Lokko har skrivit om hans utställning i Stockholm.

KONSTUTSTÄLLNING

Skulptur efter skulptur Verk av Katharina Fritsch, Jeff Koons och Charles Ray Moderna museet, Stockholm Pågår mellan 11 oktober och 18 januari