Biltillverkaren Nevs varslar 200 personer om uppsägning på grund av arbetsbrist, enligt ett pressmeddelande.

Anledningen är att beslut om produktionsstart väntas dröja. Dels måste den långsiktiga finansieringen lösas, dels behöver affärsplanen arbetas igenom tillsammans med en ny huvudägare, enligt Nevs. I ägardiskussionerna har man ännu inte kommit till något bindande avtal.

Uppsägningarna ska genomföras i september månad, och är en del av företagets rekonstruktionsplan.

Nevs har behållit sin fast anställda personalstyrka sedan man stoppade sin produktion i maj i år.

De anställda på Nevs fick informationen om neddragningarna under ett stormöte med vd:n Mattias Bergman på förmiddagen.

– Någonstans var det ju väntat, det här, men det är aldrig roligt i alla fall, säger Stefan Larsson, klubbordförande för IF Metall.

Han tycker dock att ledningen tar i för mycket.

– För en framtida produktionsstart så kommer vi ju inte att ha folk på plats. Det gör allt svårare, säger han.

Stefan Larsson tycker att det fortfarande finns många frågetecken.

– Ja, vi undrar vad som händer härnäst, säger han.

– Detta är ett oerhört slag mot de anställda på Nevs, kommenterar Anders Ferbe, IF Metalls förbundsordförande, i ett pressmeddelande. Trogna och duktiga bilarbetare blir åter uppsagda och den framtidstro många känt till bilproduktion i Trollhättan riskerar nu att förbytas till uppgivenhet. IF Metalls medlemmar i Trollhättan drabbas igen av ett stort varsel.

– Redan i dag är nästan var fjärde medlem i IF Metalls avdelning Norra Älvsborg arbetslös. Dagens besked förvärrar situationen i en redan hårt drabbad bygd, fortsätter han.

– Vi har med stigande oro följt utvecklingen för Nevs allt sedan produktionsstoppet i maj. Dagens besked sargar det redan hårt drabbade varumärket Saab och förmörkar ytterligare framtiden för biltillverkning i Trollhättan.

Nevs beviljades rekonstruktion den 29 augusti. Bilföretaget hade då omkring 400 miljoner kronor i skulder till sina leverantörer. Nevs har uppgett att man är i förhandlingar med två globala fordonstillverkare i fråga om delägarskap och tekniskt samarbete.

Att man nu säger upp folk syftar till att minska kostnaderna under rekonstruktionsperioden. Den 8 oktober ska rekonstruktören presentera en rekonstruktionsplan för borgenärssammanträdet.

Varslet innebär att Nevs görs sig av med mer än halva arbetsstyrkan i produktionen. I dag jobbar cirka 360 personer i fabriken och 200 väntas gå.

– Vi gör det här eftersom vi konstaterar att produktionsstarten kommer att dröja och vi har en övertalighet. Vi måste minska kostnaderna under rekonstruktionen, säger Nevs kommunikationschef Mikael Östlund.

Totalt har Nevs cirka 550 anställda.

Nevs har under en längre tid letat efter nya finansiärer för att lösa den akuta bristen på pengar. Det förs samtal med två asiatiska fordonstillverkare.

– Vi har inte kommit i mål med de samtalen, säger Mikael Östlund.

Finns det några utsikter för att det kommer att lyckas?

– Dialogen fortsätter och alla försöker att hitta kompromisser. Vi vill bli klara, men det är komplexa samtal, säger Mikael Östlund.

Är varslet första steget mot avveckling?

– Vi behåller den personal som behövs för att hålla fabriken startklar, svarar Mikael Östlund.

Men någon tidsplan finns inte.

– Vi har ingen tidsplan för när fabriken kan dra igång igen. Vi vet bara att det kommer att dröja. Den långsiktiga finansieringen måste vara löst och vi måste ha en ny affärsplan med en ny huvudägare innan vi vet vad som händer, säger Mikael Östlund.

Han kan heller inte svara på hur länge nuvarande ägare kan hålla ut.

– Vi behöver mer tid och det har vi fått genom rekonstruktionen, säger han.

IF Metalls lokalavdelning Norra Älvsborg är mycket kritisk till att Nevs går så snabbt fram. Information till de anställda i dag och uppsägningarna klara senast på tisdag nästa vecka. Det lämnar bara några dagar för förhandlingar.

– Ett tempo som saknar motstycke. Tyder nästan på panik, säger ombudsmannen Leif Håkansson.

Han anser att det behövs mer tid för diskussioner, till exempel om turordningsregler för dem som jobbat både för Saab, konkursboet och sedan Nevs.

Merparten av dem som arbetar i produktionen på Nevs var med under Saabtiden och blev av med jobbet vid konkursen 2011.

– Det är klart att det är tungt för dem. Många av dem fick jobb i andra företag efter konkursen men lockades tillbaka till Nevs, säger Leif Håkansson.

Han har tappat tron på företagsledningens prat om förhandlingar med nya finansiärer.

– Där är förtroendet förbrukat. De säger gång på gång att det snart är klart, men inget händer, säger han.

Saabs sista år med vd Victor Muller präglades också av jakten på nya finansiärer och tillfälliga lån, alltmedan fabriken stod still.

– Nu känns det som Saab med karbonpapper fast allt går snabbare, säger Leif Håkansson. Men jag hoppas vi slipper samma slut. Jag tror fortfarande på Nevs idé.

Leverantörerna till Nevs har stått på väntläge sedan i maj när produktionen av Saab 9-3 stoppades. De är beredda att vänta lite till, enligt FKG, branschorganisationen för underleverantörer till fordonsindustrin.

– Beskedet att det dröjer längre innan det blir en återstart välter inte leverantörerna. Det var så små volymer när Nevs byggde bilar. Och de leverantörer som ingått avtal med Nevs har tagit höjd för att det kunde bli problem i början, säger FKG:s vd Fredrik Sidahl.

Han förstår att neddragningarna kommer nu.

– Även om det är mycket smärtsamt för dem som drabbas så är det här ett klokt agerande av företagsledningen. De måste spara pengar, säger han.

Sidahl tror fortfarande på Nevs, även om varumärket Saab är rejält stukat.

– Det är som en katt med nio liv. Nu är de nog på 8,5 på skalan, men de är inte döda än, säger Fredrik Sidahl.

 

TT/Arbetet