Han föll ner en kort stund efter att vi tog den här bilden, skriver dagstidningen Radikal som tillsammans med andra medier driver en kampanj mot dödsolyckorna i arbetslivet.

Han föll ner en kort stund efter att vi tog den här bilden, skriver dagstidningen Radikal som tillsammans med andra medier driver en kampanj mot dödsolyckorna i arbetslivet.

 

En hiss på ett bygge i Istanbul föll ner 32 våningar förra veckan. Samtliga tio arbetare som befann sig i hissen dog omedelbart. Nu har fyra chefer gripits för vållande till annans död, rapporterar turkiska medier.

Men på det turkiska byggfacket tror ingen på någon rättvisa när det gäller dödsolyckor i arbetslivet. Åtalen brukar läggas ner förr eller senare, berättar Hasan Aktas, utbildningschef på Yol-Is, landets största byggfack med drygt 40 000 medlemmar.

– Vi har inga medlemmar på bygget i Istanbul, men det mest troliga är att de avlidnas familjer kommer att avstå från en rättslig process mot en summa pengar från arbetsgivaren. Nästan alla åtal för dödsolyckor läggs ner på det viset.

Till saken hör att den olycksdrabbade skyskrapan ingår i president Recep Tayyip Erdogans skrytbygge Toki, en turkisk motsvarighet till det svenska miljonprogrammet. Med den viktiga skillnaden att turkiska Toki består av billiga bostadsrätter i tre prisklasser. De billigaste säljs ut till de fattigaste, och de något dyrare går till medelinkomsttagare och rikare folk.

Hittills har turkarna fått köpa över en halv miljon Toki-bostäder. Och det är en av flera förklaringar till Erdogans valframgångar under det senaste decenniet. Målet är en miljon billiga borätter fram till 2023, då den turkiska staten fyller 100 år.

– Till en början var fackförbunden imponerade av miljonprojektet, och många arbetare ville skaffa sig en lägenhet. Men nu har kvaliteten på Toki-bostäderna sjunkit drastiskt samtidigt som det avslöjats gång på gång att myndigheterna vill sopa byggolyckorna och riskerna under mattan.

Den kraschade hissen hade problem med ”bromsarna” under de senaste två månaderna, berättar arbetarna på skyskrapan i Istanbul för turkiska medier. De har anmält felen både till byggbolaget och till det bolag som hyrde ut och installerade hissen.

– Hade de ansvariga lyssnat på oss hade vi inte behövt förlora tio arbetskamrater, berättar en av arbetarna för dagstidningen Radikal.

– Hissen krånglade hela tiden, berättar en annan. Den stannade inte alltid där den skulle stanna, och då brukade vi trycka den mot väggen för att sänka farten och så småningom få stopp på den.

Enligt den officiella statistiken dör drygt 100 arbetare i jobbet varje månad. Det placerar Turkiet högst upp på listan över länder med flest dödsolyckor i Europa. Landet får en tredje plats i världen, efter El Salvador och Algeriet.

Men den officiella statistiken stämmer inte, hävdar Hasan Aktas.

– Minst fem arbetare dör om dagen, enligt våra siffror. Ungefär en tredjedel jobbar på byggen. Igår miste elva arbetare livet.

Hisskatastrofen har fått mycket stort utrymme i de turkiska medierna, som har startat en egen kampanj mot dödsolyckorna i arbetslivet, bland annat genom att publicera bilder på farliga byggjobb runtom i landet.