Tekniken som tillverkas må vara den allra senaste men arbetsförhållandena liknar svenskt 1930-tal.

TCO Certified ger i en ny rapport en dyster bild av hur arbetarna mår som tillverkar smarta telefoner och surfplattor.

Extremt mycket, ofta obetald, övertid, sjudagars arbetsvecka, löneavdrag för minsta disciplinbrott och usel arbetsmiljö. Det värsta är dock de upprepade rapporterna de senaste åren om att förtvivlade och utarbetade människor begår självmord genom att hoppa från fabrikstaken i Kina.

Tjänstemannaorganisationen TCO har i decennier granskat och satt sitt namn på godkända bildskärmar, men när man de senaste åren även börjat granska de kända varumärkena bakom smarta telefoner och surfplattor och deras underleverantörer har det blivit riktigt obehagligt.

– Det är riktigt otäcka saker och det här kommer att ta lång tid och bli en stor utmaning, säger Niclas Rydell, chef för TCO Certified.

För att bli godkänd (certified) av TCO måste tillverkarna uppfylla en rad krav vad gäller arbetsrätt, arbetsmiljö och socialt miljömässigt ansvarstagande. Det är uppenbarligen inga problem för kända märken som Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo och Samsung med flera som varit med sedan första bildskärmstiden och som i dag ser certifieringen som ett glasklart säljargument. Problemet är de hundratals om inte tusentals fabriker i Kina som tillverkar komponenter till i stort sett alla smarta telefoner som säljs i Sverige i dag.

– Kina har faktiskt bra lagar för arbetsrätt och arbetsskydd, men problemet är att många fabriker struntar i lagarna, säger Niclas Rydell.

Ett annat problem är att en enda ny telefon kan bestå av delar från 100 underleverantörer så det kan dröja innan grova missförhållanden hos en tillverkare skapar oro hos det kända varumärket som står på telefonen.

För att fortsätta problemuppräkningen är det svårt för TCO Certified att få ägarna till dåliga fabriker att inse fördelarna med att få en märkning. De tävlar nästan alltid med lågt pris och är inte särskilt intresserade av annat. Det är däremot de kända varumärkena i toppen på pyramiden och för att sätta tryck på dem går TCO Certified via inköpare på företag och myndigheter världen över.

– Ju fler inköpare som står bakom oss och kräver vår certifiering, desto hårdare kan vi driva varumärkena i en hållbar riktning, säger Niclas Rydell.