Ni har väl märkt Visitas kampanj om hur finfina de sänkta arbetsgivaravgifterna är för ungdomar? 7 500 jobb har de skapat, påstår Visita och nämner inte att i så fall kostar varje jobb skattebetalarna runt en miljon.

Ingen är emot att ungdomar får jobba. Frågan är om inte restaurangnäringen behövt de där 7 500 personerna ändå? Kanske har fler ungdomar än vanligt fått feriejobb i år. I alla fall har dubbelt så många sommarjobbare ringt LO:s hjälptelefon jämfört med förra året.

Ökningen kan också bero på att ungdomarna upptäckt stödtelefonen. Ett annat alternativ är att arbetsgivarna drabbats av solsting.

En arbetsgivare verkar konsekvent göra bort sig. Vi skriver om Ölands djurpark i veckans Arbetet. Var tionde sommaranställd där har ringt LO. Det handlar om långa arbetspass, men också om rena trakasserier.

Visita kanske ska lägga lite pengar på utbildning av sin bransch vid sidan av kravet på specialbehandling?

En annan märklig historia från näringen handlar om Köks-Emma, som skriver samma insändare till ett antal lokaltidningar i hela landet och hetsar mot Hotell och Restaurangfacket. Köks-Emma är helt enkelt fejk. Den kampanjen är så oseriös, klantigt utformad och lätt att genomskåda att det knappast är någon arbetsgivarorganisation som ligger bakom. Kanske en sur arbetsgivare – med solsting?

Mycket vill ha mer. Max, hamburgarkedjan, gör jättevinster. Men driver ändå stenhårt kampen mot att slippa betala samma skattenivåer som andra branscher.

I veckan handlade vår i särklass mest lästa och delade text på webben om forskning som bevisar att förmögna knösar är skitstövlar. Läs den i veckans nummer om du missat den. Skitstövlar verkar lite orättvist. Men att de påfallande ofta är ogenerat giriga kan vi nog slå fast.

Valrörelsen är i full gång. Göran Jacobsson har träffat Annelie Nordström, Kommunal, som gullat färdigt med Socialdemokraterna.