Branden ökar slitet för många yrkesgrupper
Hetta och rök som svider i ögon, hals och lungor. Brandgator som röjts och åtskilliga mil slang som dragits i oländig terräng. Brandmännen har slitit hårt i kampen mot den största skogsbranden i modern tid. Men många andra har också mer jobb.
– Det här liknar inget man varit med om tidigare. Det finns inget som tillnärmelsevis kommer i närheten, säger Thomas Lindblom, brandman och insatsledare på räddningstjänsten i Sala.
Han säger att hjälpen från kollegor i resten av Sverige varit ovärderlig, liksom uppbackningen från militären som kört ut mat och bränsle.
Släckningsarbetet har inte bara varit omfattande utan också ovanligt riskfyllt. Bränder har blossat upp okontrollerat, brända träd har fallit utan förvarning och glödgropar har dolts under marken. Det har blivit både många och långa arbetspass i skogen.
– Vi har försökt hålla tiotimmarspass. Då har det inte varit några raster, utan tio timmar när vi verkligen har jobbat.
Branden har även gett undersköterskan Jeanette Vilhelmsson på äldreboendet Björkgården i Västerfärnebo mer arbete. Hennes arbetsplats har evakuerats och de äldre har flyttats drygt två mil bort.
– Det har varit lite kaotiskt, och blivit ganska mycket extrajobb, säger hon.
Nya lokaler har lett till brist på material och schemaändringar. Med resorna har arbetsdagarna blivit drygt två timmar längre, men det värsta har ändå varit oron. Jeanette Vilhelmsson och många av hennes kollegor bor själva nära branden.
– Det blir lite snurrigt på jobbet. Många är oroliga för om de får åka hem till sina hus eller om det blir evakuering.
Många småvägar har spärrats av vilket också har gjort det svårt att faktiskt komma hem.
– Man har fått visa legitimation och tala om i vägspärrarna var man bor. Om man inte släpps igenom får man vända och försöka med en annan väg.
80 mil norrut i Piteå, har branden också lett till intensiva dagar och övertid. Där har de anställda på SOS alarms dotterbolag Youcall besvarat samtal på numret 113 13 som ger information vid allvarliga olyckor och kriser.
– Som mest var vi åtta personer som svarade på närmare 800 samtal på en dag, säger Mona Engström som ansvarar för informationsnumret.
I vanliga fall kommer inte ens ett samtal om dagen, utan personalen jobbar med kundtjänst och support åt andra företag. I all hast fick de andra arbetsuppgifter och förlängda arbetspass när samtalen vällde in.
– Det har varit en utmaning för oss alla. Framför allt för att det har varit svårt att veta vad folk ska fråga om och vilken information vi behöver ta fram, säger Mona Engström.
För både henne och Jeanette Vilhelmsson blir arbetsdagarna snart som förr. Branden är under kontroll och de evakuerade på väg att flytta tillbaka. Då avtar också frågorna från allmänheten, men för brandmannen Thomas Lindblom är vardagslunken långt borta.
– Det återstår ett jättearbete med eftersläckning. Det håller oss sysselsatta åtminstone till december, säger han.