Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Jobben hotade på Candyking

Smågodisleverantören Candyking förlorar storkunden Coop vid årsskiftet. Hur det påverkar de anställda är ännu inte klart.

– De släppte bomben precis före semestrarna. Så jag vet inte så mycket än. Jag jobbar i 9 Coop-butiker, men är ändå inte så orolig för mitt jobb eftersom jag har arbetat väldigt länge inom företaget, säger en anställd som vill vara anonym.

Candykings anställda kör ut och plockar upp lösviktsgodis i butiker. Coop har varit en viktig kund för det multinationella smågodisföretaget, där Karamellkungen ingår. Livsmedelskedjan har stått för 10 till 15 procent av Candykings totala omsättning.
– Att Coop inte längre är kund drabbar oss helt klart. Vi ser nu över hur vi ska omorganisera vår verksamhet. Särskilt anställda på orter där Coop varit den dominerande kunden kommer att påverkas, säger Carl Rosang, som är vice president för Candyking i Sverige och ansvarig för sortiment och inköp.

Handels har fått information om att företag förlorat Coop som kund. I slutet av augusti kommer de att träffa Candykings ledning.

Istället för Candyking kommer Cloetta att levererar smågodis till Coops butiker.
– Valet föll på Cloetta. De presenterade ett attraktivt koncept och sortiment till ett bra och relevant pris, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop.

Carl Rosang betonar att Candyking – även efter förlusten av Coop – är den största leverantören av lösviktsgodis till svenska butiker och att deras ambition är att fortsätta vara det.
– Men kartan ritas om. Nya aktörer som Cloetta kommer in. Men att det rörs om i grytan behöver inte vara negativt. Vårt mål är att försätta utveckla lösviktsgodiset så att det blir både godare och roligare. Vi är mitt i det arbetet.