Politikerna i landstingen ska kräva att personalen får behålla jobben när de handlar upp kollektivtrafik. Kommunal har besökt landstingens trafikpolitiker landet runt under det senaste halvåret och framför det budskapet.

– Vi driver en omfattande kampanj för att bilda opinion. Nu gäller det bussbranschen, men vi ser samma problem inom andra av våra branscher som städ och fastighets, berättar Johan Ingelskog, chef för Kommunals avtalsenhet.

I dag hölls ett seminarium på temat i Stockholm. Kommunals jurist Oskar Taxén öppnade med att visa rubriker om busskaos och sänkta löner. Så brukar det bli efter en upphandling.

– Oacceptabelt, säger Ardalan Shekarabi, S-riksdagsman som jobbar på en doktorsavhandling om upphandlingsrätt vid Uppsala universitet.

– Så ska vi inte ha det i Sverige, anser Karin Svensson Smith, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson.

De två var inbjudna för att tala om vad de vill göra om de vinner valet och bildar regering i höst. Ardalan Shekarabi drog Socialdemokraternas förslag som kom för en knapp månad sedan.

För det första måste rättsläget klargöras. S vill ha en ny upphandlingsmyndighet som hjälper till med tydliga riktlinjer. Kommuner och landsting handlar upp för i runda tal 600 miljarder om året, men politikerna vet inte vad som är tillåtet, och ingen annan heller för den delen.

Följden blir att juristerna styr upphandlingarna. Och deras råd är att ta lägsta pris och ställs så få krav som möjligt – annars kan det sluta i domstol och då blir det dyrt.

I bussbranschen betyder det att förarna blir uppsagda vart sjätte år eller så, när det är dags för en ny upphandling. Sedan får de söka sina gamla jobb på nytt. De som duger får ett halvårs provanställning. 30 år bakom är ingen merit, snarare tvärtom. Många år i yrket betyder högre lön och fler semesterdagar. Det är ingen merit hos arbetsgivare som har pressat priset till det ytttersta.

– Det är oaccepbelt att det ser ut som det gör. Jag blev chockad när jag träffade bussförare första gången, berättar Ardalan Shekarabi.

För Miljöpartiet hänger kollektivtrafiken ihop med klimatmålen. För att uppnå dem måste fler ställa bilen och ta bussen i stället. Det betyder mer för miljön än nya bränslen hit och dit.

– Kollektivtrafiken är underskattad, tycker Karin Svensson Smith.

Bra kollektivtrafik kräver nöjd personal. Folk vill inte åka med sura och sönderstressade förare. För att slippa det krävs anständiga löner och arbetsvillkor.

Hon bor i Lund och följde Sekos tågstrejk på nära håll.

– Uppslutningen bakom de strejkande var total från resenärerna, konstaterar hon och drar slutsatsen att vanligt folk vill ha anständiga villkor i arbetslivet.

De två politikerna och Kommunal var överens om det mesta på seminariet, men utanför förbundskontoret fortsätter S- och MP-politiker att handla upp till lägsta pris. Inom kollektivtrafiken är Stockholms län det enda undantaget. Där följer bussförarna med till nästa bolag.

Orsaken är knappast omsorg om personalen, utan att det rör sig om så många bussar och så många förare att ingen vill ta risken att få kaos när nästa bolag tar över.

Men en omsvängning kan vara på väg. Både i Västerbotten har Örebro län har politikerna har politikerna sagt att bussförarna ska behålla sina jobb vid nästa upphandling.