Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

De är fackets ansikte i Emporia

Centrumsamordnare är ett bra sätt att nå anställda i småbutiker, tycker Marianna Magnusson och Anette Holst i Malmö.

Fyra timmar varje vecka besöker de köpcentret Emporia strax utanför Malmö. Köpcentret, ett av det största i Sverige, öppnade för ett och ett halvt år sedan och rymmer närmare 200 butiker med cirka 3000 anställda. Många butiker är små och saknar både ombud och klubb.

Under sina rundor går de runt i köpcentret och gör spontanbesök, har en lista med sig på butiker med få medlemmar. Men går också in säger hej där de redan känner folk.

– Det finns alltid frågor om timmar, avtal och försäkringar. Vi får inte förhandla men kan informera och förmedla kontaktuppgifter till avdelningen.

På Kappahl bestämmer sig Jessica Luong för att gå med i facket när Marianna och Annette tittar in.

– Jag har jobbat en tid men aldrig riktigt förstått vilka regler som gäller när timmarna ska fördelas över veckorna och vilken rätt man har till mertid. Vi pratade om det. Det är bra att det finns regler. Det är dags att jag själv går med nu och stöder facket, säger hon.  

Både Marianna Magnusson och Anette Holst jobbar själva i butik i andra delar av Malmö. Marianna på Lindex i köpcentret Jägersro och Anette på Kappahl i köpcentret Mobilia.
Att de själva kommer från golvet är en fördel, menar de.

– Man hamnar på samma nivå och vet hur det funkar. Kan känna av om det är läge att gå in, chefen kanske är där och det är svårt att prata eller det är mycket kunder. Då gör vi ett nytt försök veckan därpå, säger Anette.

Många gånger får de kommentaren: ”Jag behöver ingen hjälp, jag har bra relation med chefen och förhandlar själv”.

– Men så händer det något och nästa gång vi dyker upp är de intresserade, säger Marianna.

– Det känns bra att visa att facket finns där, att vi syns regelbundet, blir ett ansikte, någon man kan ställa frågor till och få information ifrån.