På Joda bar och kök i Visby bär servitriserna ut nachos och kycklingspett iklädda politiska budskap. De röda tröjorna  är ett lokalt initiativ, tröjorna från Visitas centrala kampanj är vita. Foto: Mårten Martos Nilsson

På Joda bar och kök i Visby bär servitriserna ut nachos och kycklingspett iklädda politiska budskap. De röda tröjorna är ett lokalt initiativ, tröjorna från Visitas centrala kampanj är vita. Foto: Mårten Martos Nilsson

 
Restauranger och hotell använder sina lokaler och sin personal för kampanjen mot höjd krogmoms och arbetsgivaravgift. Ingen anställd tvingas delta, hävdar Visita – men facket tvivlar.

Redan i våras började Visita annonsera i dagspress och på storbildstavlor i Stockholms tunnelbana mot höjd moms på restaurangtjänster, och mot att arbetsgivaravgiften för unga åter höjs till samma nivå som för vuxna.

Redan då var udden riktad mot Socialdemokraterna, som anser att skattelättnaderna för restaurangnäringen är ett dyrt och ineffektivt sätt att skapa jobb.

Under politikerveckan i Almedalen skärps tonen i kampanjen. Centrala Visby är tapetserat med budskapet att branschen hotas av ett dråpslag om Socialdemokraterna vinner valet. Kampanjen riktas nu direkt mot namngivna socialdemokrater – Stefan Löfven, Mikael Damberg, Magdalena Andersson med flera – som syns på mindre smickrande porträtt tillsammans med uppmaningen att tala klarspråk.

– I Visby har kampanjen ett annat tilltal än den haft tidigare, säger Liselott Florén, kommunikationschef vid Visita. Vi ville fånga Almedalsformen, som handlar om dialog och samtal.

–  Många anställda är oroliga: Har jag jobbet kvar nästa sommar? Men ingen behöver arbeta med kampanjen, vi säger till medlemsföretagen att respektera de anställdas inställning, säger Liselott Florén, kommunikationschef vid Visita.

– Många anställda är oroliga: Har jag jobbet kvar nästa sommar? Men ingen behöver arbeta med kampanjen, vi säger till medlemsföretagen att respektera de anställdas inställning, säger Liselott Florén, kommunikationschef vid Visita.

Enligt Hotell- och restaurangfacket, HRF, blir personalen på restauranger och hotell i många fall deltagare i kampanjen. Per Persson, ombudsman vid HRF:s avdelning 2 i Stockholm och på Gotland, beskriver hur anställda får lägga ut kampanjmaterial på hotellrummen och placera ut bordsryttare på restaurangborden med budskapet att jobben i näringen är hotade.

Att lägga fram kampanjmaterial är en sak, en annan är att själv agera reklampelare. Vid några restauranger i Visby bär serveringspersonalen röda tröjor med texten ”Dubbelt beskattad?” på bröstet, och ”Vi kräver rättvis moms på krogen – 12 procent” på ryggen. Bland annat på Joda bar och kök, där två unga servitriser bär kampanjtröjorna. När Arbetet frågar om de är tillsagda ha på sig tröjan i jobbet blir svaret ett entydigt ”ja”.

– Det ingår att man ska ha den på sig.

Servitrisen räcker sedan över en röd lapp med kampanjbudskapet. ”Om Stefan Löfven får bestämma kommer matmoms och arbetsgivaravgifter fördubblas, vilket gör att maten i den här menyn skulle bli minst 20 procent dyrare.”

Liselott Florén säger sig inte ha hört något exempel på att personal behövt spela med i kampanjen mot sin vilja.

– Vi tvingar ingen. Visita uppmuntrar medlemsföretagen till nära dialog med sina anställda. Men om någon inte vill ska det respekteras, det är vi noga med.

– De röda tröjorna som syns på restauranger i Visby, och de tillhörande röda lapparna, är inte våra. Tröjorna i Visitas centrala kampanj är vita och har delats ut tillsammans med ett informationsblad om att kampanjen bygger på frivillighet, säger Robert Östholm, presschef vid Visita.

HRF:s företrädare tror inte att Visitas instruktioner är någon garanti.

– Personalen kan inte vägra om arbetsgivaren säger att de ska göra det här, säger Per Persson.

– Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet, säger Jenny Bengtsson, ordförande i HRF:s avdelning 2. I det ingår att bestämma arbetsklädsel. Så det är nog bara att ta på sig kampanjtröjan.

Vid Dramatenrestaurangerna i Stockholm blev många anställda upprörda när arbetsgivaren satte upp affischerna, berättar servitrisen Elin Eriksson.

– När bilden på en deppig arbetslös servitris kom upp kändes det som ett indirekt hot. Många tog illa upp.

– Det känns konstigt att behöva arbeta där arbetsgivaren sätter upp politiska budskap. Vi vill inte ha sådan propaganda från arbetsgivaren. Vi kan tänka själva.

Per Persson jämför med när facket vill prata politik på arbetsplatserna inför val.

– Vi blir nästan aldrig insläppta. Det är synd, arbetsplatsen är en viktig plats att diskutera politik på.

– Fast efter den här kampanjen skulle det förvåna mig om vi stoppas i fortsättningen, tillägger Per Persson. Kan arbetsgivarna föra fram politiska uppfattningar på jobbet borde vi också få göra det.