Arbetsgivarna vill förhandla men facket väljer strid. Därför är det fackets fel om det uppstår kaos i trafiken mitt under midsommarhelgen, skriver arbetsgivarorganisationen Almega i en helsidesannons i dagens Metro i Stockholm.

strejkannons2514Hos fackförbundet Seko finns inga planer på att bemöta annonsen med egna annonser. Seko vill lägga krutet på förhandlingarna i stället, säger biträdande kommunikationschefen Erik Sandberg.

– Vi tycker att det är lite för låg nivå i den här annonsen, men vi kommer inte att ge oss in i ett annonskrig med arbetsgivarna.

Seko har sina strejkvakter som är ute och pratar med resenärer om fackets krav och delar ut flygblad. Och det får duga som opinionsbildning i nuläget, tycker Erik Sandberg.

– Arbetsgivaren borde skaffa bättre arbetsvillkor för våra medlemmar i stället för att gå ut med dyra annonser.

Kjell Östberg, professor i samtidshistoria vid Södertörns högskola i Stockholm, anser att annonsen är ett erkännande av att facket lyckats få allmänheten på sin sida.

Smutskastning i en pågående konflikt på arbetsmarknaden är en nygammal metod som var mycket vanlig vid förra sekelskiftet då parterna verkligen körde med hårda tag, och medierna deltog i propagandakriget, berättar han.

– Jag tycker facket ska ta den här annonsen som ett erkännande. Man har fått opinion med sig och arbetsgivarna känner sig så pass trängda att de måste köpa sig plats i medierna.

Arbetsgivarna agerar i en slags desperation?

– Ja, det är väldigt påtagligt att facket fått opinionen med sig, framgår det inte minst av sociala medier.

Hur har facket lyckats med det?

– Det är väldigt svårt att skapa förståelse till att man måste säga upp hundratals människor. Det argumentet går inte hem hos allmänheten.

Varför?

– Därför att situationen med otrygga anställningar är inte bara en fråga för LO-medlemmar, den berör väldigt många människor, inte minst journalister.

Hade det varit enklare om arbetsgivaren kunnat göra den till en särfråga för LO-medlemmarna?

– Ja.