Malin Norberg ska nå ut till sommarjobbare i sommar. Foto: Jonas Ekströmer

För en sommarjobbare är det viktigaste ett anställningsavtal som anger lön, arbetstider och mellan vilka datum jobbet ska pågå.

Det säger Malin Norberg, LO:s ungdomssekreterare. Det är hon som samordnar fackets sommarkampanj som riktar sig till unga med sommarjobb.

– En del problem beror på rena missförstånd och det kan klaras ut med ett ordentligt anställningsavtal. Och om det blir fel eller trassel med något på sommarjobbet så är det svårt att komma någon vart om det inte finns något skrivet, säger hon.

Kampanjen sätter i gång på allvar i dag. Det är flera hundra fackligt aktiva unga som kommer att arbeta med den under sommaren. De kommer bland annat att dela ut flygblad och våtservetter med hjälptelefonens nummer. I den här satsningen ingår flera delar. Det är en reklamkampanj, uppsökande verksamhet på arbetsplatser och informationsverksamhet på festivaler och på gator och torg. En del av kampanjen är fackets hjälptelefon, som finns året om, men från och med i dag arbetar fler med att svara på frågor på telefon. Malin Norberg berättar att det redan kommit några samtal om sommarjobb.

– Utvecklingen de senaste åren har varit att folk i större utsträckning söker information själva på nätet. Det verkar som sommarjobbare drar sig för att ringa. Och att de ringer först när det verkligen gått åt skogen. Det känns dessutom som att sommarjobbare står ut med allt mer och accepterar allt mer, säger Malin Norberg.

Hon berättar att de vanligaste problemen tidigare gällt lön, semesterersättning och uppsägningstider. Dessutom har det varit vanligt med solskensavtal, vilket innebär att sommarjobbarna bara får arbeta när det är fint väder och tvingas avstå lön och arbete när vädret är dåligt.

Årets reklamkampanj är annorlunda än de senaste åren. Malin Norberg berättar att den går ut på att marknadsföra hjälptelefonens nummer och att framställa hjälptelefonen som en kompis man kan vända sig tll med sina problem.

Genom kampanjen kommer 10 000 arbetsplatser att besökas och det är i första hand uteserveringar, handelsarbetsplatser, golfklubbar, kommunala feriearbeten och industrier. Fackets förhoppning är att prata med mellan 40 000 och 50 000 unga under sommaren.

Fackets sommarkampanj kommer att delta på tre festivaler och på SSU:s sommarläger. Festivalerna är Dreamhack i Jönköping, Putte i Parken i Karlstad och Emmabodafestivalen.

Festivalbesökarna kommer att få ett särskilt festivalkit med hörselskydd och plåster.