Foto: Bertil Ericson

Bussförarna i Umeå ska följa med om en ny entreprenör vinner nästa upphandling. Det beslutet tog den politiskt tillsatta styrelsen för Umeå kommunföretag i går, enligt Radio Västerbotten.

Dessutom ska de anställda ha meddelarfrihet och meddelarskydd samt villkor som motsvarar kollektivavtalets.

När ett nytt bussbolag vinner en upphandling blir alla bussförare uppsagda. Sedan får de söka sina gamla jobb igen. Det brukar sluta med att några blir bortgallrade, men de flesta får tillbaka sin gamla jobb.

Som provanställda, även om de har kört buss i 30 eller 40 år.

Stockholms län är det enda undantaget. Länstrafikbolaget SL kräver att ett nytt bolag ska ta över all personal från det gamla bolaget.

Exakt vilka krav som skrivs in Umeå visar sig när nästa upphandling startar i höst. Styrelsen för Umeå kommunföretag låter landstingets trafikmyndighet besluta vilka krav som ska skrivas in i underlaget för upphandlingen.

I dag är det Nobina som kör stadsbussarna i Umeå. Bussarna från Nobina manifesterade inför beslutet om nästa upphandling i går.

– Det känns jättebra att de har tagit beslut om att det ska vara ett skall-krav, säger Camilla Ingman, fackligt aktiv bussförare, till Radio Västerbotten.

Allra helst hade hon sett att kommunföretagens styrelse hade beslutat om samma krav som i Stockholms län. Å andra sidan sitter ett par politiker – kommunalrådet Lennart Holmlund (S) och centerns gruppledare Mattias Larsson även i länstrafikens styrelse.

Även i Örebro län det bli aktuellt att skriva in ungefär samma krav som i Umeå.