Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Svårt få rotation att fungera

Kassajobbet sliter på kroppen när köerna ringlar och det är högt tryck. Efter två timmar ska man byta till andra arbetsuppgifter. Men i praktiken funkar det sällan.

Kroppen tar stryk av kassajobb, av att upprepa samma rörelser gång på gång. Dra varor, skanna, lämna kvitto. På Gekås i Ullared är kassan som ett löpande band. Genom de 69 kassorna passerar 122 miljoner varor varje år.
– Det är inte som att sitta i en kvartersbutik direkt, mer som en industri. Ska du på toaletten måste det komma en avlösare, säger Roger Bråberg, fackklubbens huvudskyddsombud på Gekås.

Redan för tre år sedan krävde Arbetsmiljöverket bättring i varuhusets kassor. Att ingen skulle sitta längre än två timmar i sträck och fyra timmar per dag. Sen ska man jobba på en annan avdelning för att få variation.
– De flesta sitter fortfarande hela dagar och får problem i axlar, nacke och rygg. Vi har rast efter två timmar och kan resa oss om det är lugnt, men oftast är det fullt ös, säger Roger Bråberg.

En svårighet är att få med alla anställda på förändringståget. Vissa är trygga i kassan, gillar kundkontakten och vill inte ut på golvet. Och många på golvet vill inte till kassan och jobba med pengar och horder av kunder.
– Målet är att rotera mer, men vi har ont om kassakunnig personal. Vi hade ett svep med utbildning i höstas och fortsätter kontinuerligt. Vi har ingen deadline, det är viktigt att det får ta tid och att alla känner sig bekväma, säger Malin Helde, vd för Gekås Ullared.

Det är inte bara Gekås som bryter tidsgränserna i kassan. Handelsnytt har gjort en rundringning till andra varuhus och stormarknader. De anställda vittnar om att passen blivit tuffare och längre allt eftersom det dras in på personal och färre kassor hålls öppna.

På Coop Forum i Uddevalla sitter man tre timmar innan man får rast. Att växla mellan kassan och andra arbetsuppgifter är inte schemalagt utan upp till en själv. Om det är lugnt kan man fylla på godis och plocka varukorgar i närheten. Och de i kassan och självskanningen kan byta plats med varandra. Kassachefen tycker det fungerar bra. Fackklubben håller inte med.
– Är det kö sitter du vackert där du sitter. En fungerande rotation ska vara schemalagd, säger vice klubbordförande Marie-Louise Ekberg.

Vid förändringar som uppsägningar, ombyggnader eller en ny chef sätts lätt arbetsrotationen på undantag till förmån för det mest akuta, visar vår rundringning.
– Rotation kan vara inlagt bara för att det ska se snyggt ut på schemat, sen följs det inte. Det känns som att kassapersonalen prioriteras minst, säger Sonja Vicentijevic, huvudskyddsombud på Ica Maxi Arlandastad, med ny ägare sedan årsskiftet.

Ica Maxi i Linköping har ett ”kompissystem” för att få det att fungera. Man får ett namn på en person på en annan avdelning som man ska byta med under dagen. Där och på många andra butiker roterar man bara inom kassaområdet – kassa, självskanning och förbutik. De andra har lärt sig kassan bara för att rycka in vid köer.

Liksom på Gekås berättar många anställda att en del av motståndet till rotation kommer från personalen själv. Främst från golvet.
– Kassan ses som skitgörat och det anses finare att vara på en avdelning. Men ska man orka jobba hela livet är det rotation som gäller, säger Marie-Louise Ekberg på Coop Forum Uddevalla.