Gbg-1

Demonstration i Göteborg för ordning och reda i åkeribranschen i oktober 2013. På lördag är det dags igen. Foto: Björn Larsson Rosvall

– Varför har den svenska regeringen ställt sig vid sidan av det viktiga arbete som flera länder i EU driver för att skapa ordning och reda på vägarna?

Den frågan ställer Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafiksutskott, i en interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Danmark och Frankrike har inlett ett samarbete ”för en sund utveckling av åkeribranschen i EU”, skriver Anders Ygeman och fortsätter:

– De vill få EU-kommissionen att tänka mer på chaufförernas villkor i stället för på en total avreglering av lastbilstrafiken i EU.

Han hänvisar också till att transportministrarna från sju EU-länder skrev till EU:s transportkommissionär Siim Kallas för några månader sedan. De tog upp den illegala lastbilstrafiken, lönedumpningen i åkeribranschen och otydligheterna när det gäller kontrollen av cabotagereglerna, det vill säga EU:s regler om hur många transporter en EU-lastbil får göra i ett annat medlemsland.

Enligt EU-reglerna får en utländsk lastbil göra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land efter en transport till detta land. Reglerna tolkas olika i olika EU-länder. Sverige tolkar generöst. En transport till flera kunder räknas som en transport. Andra länder räknar varje lossning som en avslutad transport.

Nu har EU-kommissionen uppmanat EU-länderna att förbättra kontrollen och att tillämpa reglerna på samma sätt.

Anders Ygeman pekar på att många utländska lastbilar kör olagligt i Sverige. Lundaforskaren Henrik Sternbergs studie har visat att lågt räknat 2 200 utländska lastbilar trotsar lagen i Sverige.

EU:s motiv för att tillåta inrikestransporter är att undvika att tomma lastbilar åker runt på vägarna och ökar utsläppen av koldioxid. Henrik Sternberg visar att utsläppen ökar ännu mer med EU:s nuvarande regler.

Det beror på två orsaker: Utländska ekipage är kortare än svenska och får med sig mindre last. Låga förarlöner ger billiga transporter som slår ut järnväg och fartyg.

Anders Ygeman pekar också på problemet med det som kallas för falska egenföretagare – det vill säga chaufförer med F-skattsedlar som borde vara anställda.

EU-kommissionens mål är en gränslös inre marknad även för transporter i EU. I så fall blir det fritt fram för utländska lastbilar att köra hur mycket de vill i andra EU-länder. Den utvecklingen vill EU-länderna i Öst- och delar av Centraleuropa ha. Även den svenska regeringen vill ha en helt öppen inre marknad.

På andra sidan barrikaderna står länder som Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Belgien. De har fått nog av den sociala dumpningen inom åkeribranschen.

I potten ligger tre miljoner jobb. Så stor är åkeribranschen i Europa. Redan nu har många jobb slagits ut i de gamla medlemsländerna och i stället tagits över av medlemsländerna framför allt i öst.

Protester i fyra länder

På lördag blir det manifestationer i fyra länder för schysta villkor i åkeribranschen i Europa. I Stockholm blir det en demonstration, i Göteborg och Helsingborg blir manifestationer. I Danmark, Norge och Tyskland anordnas också manifestationer.