6F driver med borgarnas uppfattningar om arbetslöshet i sin första valfilm. 6F kommer att genomföra en gemensam valkampanj.

Filmen heter ”De bortskämda” och handlar om ett hembiträde som har så stor frihet,  eftersom hon bara behöver jobba när värdparet behöver henne. Dessutom finns där två unga som ligger i en stor himmelssäng. De är inte så sugna på att jobba och gnäller över att de måste gå på så många mingel.

Filmen är den första av tre som 6F står bakom. De två andra kommer att lanseras om några dagar. De heter ”De lata” och ”De dyra”.

– Genom de här filmerna vill vi uppmärksamma den vardag många unga befinner sig i. Det handlar om tillfälliga anställningar, bostadsbrist, arbetslöshet och en otrygg tillvaro, säger 6F:s förbundsordföranden i ett pressmeddelande.

I 6F samarbetar Byggnads, Seko, Elektrikerna, Målarna och Fastighets. Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson berättar att facken i 6F ska driva en gemensam valkampanj med arbetsplatsmöten och turnéer. De tar upp tre politiska frågor. Det är infrastruktur och bostad, sysselsättning samt ordning och reda på arbetsmrknaden.

Filmerna i 6F:s kampanj kommer i först hand att spridas i social medier och genom fackförbundens egna kanaler.

Här är filmen: