Reza Forghani ångrar inte att han stod på sig, trots konsekvenserna. Foto: Jonas Ekströmer

Kommunal stämmer buss- och tågföretaget Arriva på 300 000 kronor i skadestånd till förbundet och ytterligare 300 000 kronor i skadestånd till huvudskyddsombudet Reza Forghani.

– Att skydda de förtroendevalda är själva fundamentet i en fackförening. De ska känna sig trygga i att organisationen ställer upp för dem. I det här fallet anser vi att Arriva gick över gränsen, säger Johan Ingelskog, chef på Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal.

När det stormade som värst kring Arriva kallades Reza Forghani till en förhandling i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Arriva krävde att Kommunal skulle avsätta honom som huvudskyddsombud.

Samma eftermiddag gick Kommunal till motattack. Arriva anklagades för att skrämma förtroendevalda och medlemmar till tystnad. Johan Ingelskog talade om ”management by fear” (ungefär skräckvälde) på högsta nivå. De anställda startade en namninsamling med kravet ”rör inte vårt huvudskyddsombud”.

Striden slutar i Arbetsdomstolen. Kommunal stämmer Arriva för brott mot arbetsmiljölagen, förtroendemannalagen och föreningsrättskränkning. Parterna kom inte överens i de centrala förhandlingarna.

– Det är bra att Arbetsdomstolen får avgöra vem som hade rätt och vem som hade fel, tycker Reza Forghani.

Striden höll på att knäcka honom. Förra vintern var han så hårt pressad att han blev sjukskriven i någon månad. I april avgick han som huvudskyddsombud. Han varken kunde eller orkade fullfölja uppdraget.

Bussförarna startade en övertalningskampanj. Reza Forghani gav efter och valdes på nytt till huvudskyddsombud i juni.

Historien började när Arriva tog över busstrafiken i norra Storstockholm efter Keolis den 20 augusti 2012. Förarna fick nya scheman med arbetspass på tio eller drygt tio timmar samt långa och korta arbetsveckor om vart annat.

Företagskulturen förändrades radikalt. Arbetsledarna uppträdde auktoritärt. De som klagade blev bestraffade. Arriva delade ut varningar, steget före uppsägning, till höger och vänster. Reza Forghani hamnade i stormens öga. Det var honom som bussförarna vände sig till.

Reza Forghani och de övriga skyddsombuden gick först till sina chefer. Det gav inget resultat. Då gick han vidare med en 66a-anmälan, en begäran om att farligt arbete skulle stoppas alltså. Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion. Arriva fick en lång lista med saker att rätta till – annars hotade 250 000 kronor i böter.

Det här fick Arriva att utse Reza Forghani till ett arbetsmiljöproblem. Företaget hänvisade till arbetsmiljölagen för att motivera kravet på att han skulle avsättas som huvudskyddsombud.

Förbundsjuristen Bo Villner på LO/TCO Rättsskydd anser att det är särskilt allvarligt att Arriva pekade ut Reza Forghani som den ”primära arbetsmiljörisken”.

– Han skötte bara sitt uppdrag som huvudskyddsombud och Arbetsmiljöverket gav honom rätt på punkt efter punkt, understryker Bo Villner.

Det finns fler fackligt aktiva som har drabbats av andra arbetsgivarnes vrede. Det gör målet viktigt. Bo Villner talar om ”mer av arrogans” och ”mer av vilda västern” i arbetsgivarnas umgänge med fackligt aktiva.

– Jag har fler ärenden. Jag har en känsla av att föreningsrättskränkningar blir vanligare, även om jag inte någon statistik, berättar han.

Fakta

Töväder på Arriva

Arriva är ett helägt dotterbolag till tyska SJ, Deutsche Bahn. I augusti 2012 tog bolaget över busstrafiken i norra Storstockholm. Kontraktet är värt 6,7 miljarder på åtta år. Arrivas anbud låg ett par miljarder under närmaste konkurrent.

Efter övertagandet följde en turbulent period av trafikkaos och pressade arbetsvillkor för bussförarna. Missnöjet exploderade på ett fackmöte i november 2012.

Efter en lång, kall vinter tinade relationerna upp. Bussförarna har fått bättre scheman. Reza Forghani tycker att klimatet har blivit mycket bättre, även om en hel del återstår att göra.