Seko och Sjöbefälsföreningen stämmer TT-Line AB i Arbetsdomstolen och kräver att runt 70 personer får sina jobb tillbaka. De sades upp när fartyget Nils Dacke fick en ny rutt och flaggades ut till Polen.

Svenska TT-Line AB är ett helägt dotterbolag till det tyska företaget TT-Line, och det svenska bolaget hyr sina fartyg från moderbolaget. Vid årsskiftet löpte avtalet ut för fartyget Nils Dacke som trafikerat sträckan Trelleborg–Travemünde.

I november sades därför 70 ombordanställda upp på grund av arbetsbrist, men det var fel anser Seko och Sjöbefälsföreningen. Fartyget går nämligen fortfarande i linjetrafik, men mellan Trelleborg och Świnoujście i Polen. Facket anser att det skett en verksamhetsövergång där de uppsagda borde ha fått behålla sina jobb.

– Fartyget finns kvar, det ägs av samma bolag som tidigare och man kontaktar fortfarande samma rederi när man ska boka en resa. Det handlar om övergång av verksamhet, säger Jonas Forslind, branschsekreterare i Seko sjöfolk.

Nils Dacke går nu under polsk flagg och har fått en ny polsk besättning, med lägre löner än den svenska besättningen.

– Det är uppenbart att rederiet gjort det här för att sänka lönerna och försämra villkoren. Man kan inte bara flytta en färja mellan två EU-länder för att dumpa villkoren, säger Jonas Forslind.

Seko och Sjöbefälsföreningen kräver därför att uppsägningarna ogiltigförklaras och att de uppsagda får 120 000 kronor var i skadestånd.

TT-Line vill inte kommentera stämningsansökan innan företaget inkommit med svar till Arbetsdomstolen, vilket kan ta upp till tre veckor.