Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Jobben alla vill ha – så här får du napp

Det är huggsexa om butiksjobben. De stora kedjorna får flera tusen ansökningar varje år. Här är företagens tips på hur du får jobbet i den tuffa konkurrensen.

Klick. Din ansökan är registrerad på butikskedjans hemsida. Sen då? Ska du ringa också? Besöka butiken? Lugn. Handelsnytt har pratat med 20 butikskedjor för att höra hur de vill att du söker jobb hos dem. Majoriteten vill ha din ansökan elektroniskt, antingen genom registrering i deras jobbdatabas eller via mejl med personligt brev och cv.

På företagens hemsidor finns ofta både annonser att svara på och möjlighet att spontanansöka eller anmäla sitt intressse för kommande jobb. H&M vill bara ha ansökningar via nätet.    
– I butikerna fokuserar vi på kundens bästa möjliga shoppingupplevelse, vi har därför inte möjlighet att ta emot ansökningar direkt i butik, säger Jeanette Skilje, HR-chef för H&M Sverige.

Även Clas Ohlson ser helst att du söker jobb via nätet.
– Det kan vara bra att söka direkt i butiken för att skapa en kontakt och visa att du är intresserad av vårt företag – om man har något att förmedla eller fråga. Och att ringa bara ”för att man ska” ger ibland tyvärr ett sämre intryck, säger Matilda Åhs, HR-ansvarig på Clas Ohlson.

City Gross är inne på samma linje.
– Om det är ett jobb som kräver specialkompetens kan det vara lönt att ringa, annars är det nästan mer negativt än positivt. Ett personligt besök tror jag inte är någon idé. Anstormingen när vi rekryterar är enorm. Då är det bättre att lägga krut på en bra ansökan, säger Robert Olsson, HR-chef på City Gross.

Stefan Karlsson, HR-ansvarig på Bauhaus håller med.
– Lägg energi på ansökan så att den ser proffsig ut. Tydlig, strukturerad och ett absolut måste, rättstavad.

Andra som Akademibokhandeln och KappAhl uppmanar i stället jobbsökande att även besöka butiken de vill jobba i.
– Flera medarbetare har fått extrajobb till att börja med på det sättet, säger Anita Jansson, HR-chef på Akademibokhandeln.

Gina Tricot är de enda som inte hänvisar till nätet.
– Besök butiken, ta med cv och prata med butikschefen. Det är ofta bra att ringa upp efteråt för att visa att man är fortsatt intresserad, säger Linda Bååth, ansvarig på Gina Tricot.

Det finns även de som ordnar öppna jobbsökningstillfällen, ”auditions”. Till exempel Ica Maxi i Visby när de sökte sommarjobbare.  De korta intervjuerna gjordes på plats av anställda. 500 personer slogs om de 70 tjänsterna.
– Vi ville inte ha en massa cv:n. I butik är det viktigt att man är utåtriktad och serviceinriktad och det märks ganska snabbt vid ett möte. Sen fick de fylla i ett frågeformulär som vi sparat med personalens anteckningar från intervjuerna, säger Jessica Engström, personalchef på Ica Maxi i Visby.

Det finns ingen statistik på hur vanligt ”auditions” är. Både Hui Research, som är handelns utredningsorgan, och Svensk Handel tror att de oftast sker vid nyöppningar.