Det är i snitt en skada om dagen i Flottsbrobacken. Daniel Glindre eller hans kollega tar skotern till den skadade. Foto: Janerik Henriksson

Det är i snitt en skada om dagen i Flottsbrobacken. Daniel Glindre eller hans kollega tar skotern till den skadade. Foto: Janerik Henriksson

 

Botkyrka. Visst tänker du betong, höghus, kanske Latin Kings?

För Daniel Glindre betyder Botkyrka slalom. Det var i Botkyrkabacken han hittade sin passion. Nu är han anställd i grannkommunen Huddinges­ alpina stolthet, Flottsbrobacken som certifierad pistör. Den tre veckor långa utbildningen i Åre kallar han ”det roligaste jag gjort i hela mitt liv”.

danielglindreliten– Jag gillar att jobba med människor och kunna hantera skador. Jag brinner för att hjälpa folk som är utsatta.

Här i Flottsbrobacken är det i snitt en skada om dagen. Folk bryter ben och knäcker ryggen. Vanligast är dock knä- eller sårskador. Då är det Daniel eller hans kollega som omedelbart tar skotern till den skadade.

Utöver att finnas där när det går illa ska han i stort sett kunna allt som har med liftanläggningen att göra. Underhåll och tillsyn av liftsystemen, snökanoner och skotrar. Ha koll på all förebyggande säkerhet, som att klä potentiella och farliga farthinder med madrasser, sätta upp nät och borra ner pinnar. Att kontrollera och sätta i gång hela systemet tar tre timmar varje morgon.

Vädret gör sitt. När Arbetet kommer på besök är det plus två och gråfuktig luft. Men med konstsnö öppnar Flottsbro nästan garanterat, förr eller senare. I år blev det något senare.

Före säsongsstart ska backarna förberedas. Under två, tre veckor ska 2 000 kubikmeter hemlagad snö ut i de fem pisterna. I alla fall om vädret är optimalt (helst under minus åtta) Den här vintern tog det närmare sex veckor. Att tillverka och skjuta ut snön är den fysiskt mest krävande delen av jobbet, berättar Daniel Glindre.

– Då orkar man ingenting efter jobbet.

Även om han gillar att jobba i en backe i hemtrakterna ”för att det går bra ihop med privatlivet” kan han längta efter riktiga fjäll. Förra säsongen jobbade han i Åre. Pistörer är eftertraktade, det är inte svårt att få jobb.

– Att börja arbetsdagen med att runt sextiden ta skotern upp till toppen och se när solen går upp över Åre, den känslan är speciell.

Var det någon skillnad på besökarna i Åre och här?

– Det är mer blandat här. Allt från de som kan åka till människor från andra sidan jorden som aldrig stått på ett par skidor förut. I Åre är det mest erfarna stockholmare i backarna. Lokalbefolkningen åker skoter.

Kommer du någonsin att jobba inne?

– Nej. Jag trivs så otroligt bra med att få vara ute åtta timmar om dagen. Det finns ingenting att klaga på.

danielglindrearbetsdag

Fakta

Om Daniel Glindre
24-årig pistör som jobbar i Flottsbrobacken i Huddinge.
År i yrket: Fyra.
Utbildning: Snickare i botten, gått Slaos utbildning (se nedan) och är därmed certifierad pistör.
Tjänar: Hoppar över det.
Bäst med jobbet: Att få vara ute, träffa folk och känna sig behövd.
Sämst: Ingenting, jag är otroligt nöjd.
Om jag inte vore pistör: Skulle jag vara ambulanssjukvårdare eller jobba inom räddningstjänsten.
Så tar jag mig helst fram på snö: Allra helst på skidor i pudersnö offpist.

Om pistörer
Antal: Cirka 130.
Lön: Runt 22 000 kronor.
Fack: HRF eller Kommunal.
Utbildning: Slao ordnar en utbildning om året. Krav: 21 år fyllda, i första hand antas de som är anställda av ett liftbolag. Plats: Åre. Kostar: 12 000 till 13 000 kronor.
Framtidsprognos: 25 utbildas varje år. Behovet väntas förbli oförändrat de närmaste åren.

Källa: Svenska liftanläggningars organisation (Slao)