De danska musikskaparna Den sorte skole har ett anmärkningsvärt projekt som både är en hyllning till musiken och ett inlägg i diskussionen kring upphovsrätt.

De utgår från en jättesamling av udda, fantastiska vinylskivor från hela världen. Som de kombinerar ihop till nya låtar med hjälp av avancerad dj-teknik. Ett medföljande digert texthäfte beskriver i detalj varifrån de olika ljuden och riffen kommer, och ger på så vis en inkörsport till nya musikaliska upptäckter.

Till exempel börjar låten ”Tomten” med gitarrkomp från den svenska proggruppen Hot Boys skiva Varma smörgåsar från 1974. De bestod av poeten Thomas Tidholm med flera musiker. På detta läggs sång från en grekisk skiva som förbjöds av staten, så att bara 300 ex finns kvar: Armageddon med PLJ band. Efter det holländsk jazzrock och franska klarinettriff, toppat med sång från en konsert med Beiruts största sångerska Fairuz.

Och detta är ändå en av de minst komplicerade låtarna.

Den upphovsrättsliga poängen är att det skulle ta år av letande och juridiska processer att begära rättigheterna till alla dessa lån. Och kosta oerhörda summor.

Därför har Den sorte skole bestämt sig för att ge bort albumet och texthäftet gratis. Men den som vill kan samtidigt lämna ett bidrag till deras fortsatta verksamhet.

På ett sätt stjäl de alltså upphovsrättsskyddat material. Samtidigt som de gör musiken som sådan en tjänst, och utvidgar världen genom de band som knyts och de förbindelser som upprättas. Och vilkendera aspekten är viktigast? Den som är principfast bör undvika att besöka deras hemsida, inte ladda hem den underbara musiken här och framför allt inte donera en liten slant till deras Paypalkonto.

Den sorte skoles självpresentation

Den Sorte Skole is a Copenhagen based DJ, producer and composer collective founded by Simon Dokkedal, Martin Fernando Jakobsen og Martin Højland in 2003.

By sampling music from all across the world and genres as diverse as folk, psych rock, early electronic music, reggae, classical and all kinds of field recordings they take the listener on a truly unique journey through musical history and beyond. The sound is original, massive and highly enchanting.

Their live perfomances unfold on turntables and MPD-players with tons of samples flying through the speakers. Opposed to other turntablists scracthing is only used for extra finesse, as the ambition is to mix the thousands of soundbites into a flawless collage of sound, sounding like it was intended to be like this.

Martin Jakobsen is currently on leave from the School and living in New York, managing Turning Tables – an NGO focusing on empowering marginalized youth through music and creative expression.