Foto: Nils Lundgren

Efter 20 år som handläggare på färdtjänsten och SL sadlade Leif Bärlin om. Han kör en buss som bara tar mellan 15 och 20 passagerare.

– Från början värderade jag inte bussföraryrket särskilt högt, för jag hoppade runt mellan olika linjer. Men sedan jag fått den här linjen, och kör den i stort sett från måndag till fredag, tycker jag annorlunda. Jag trivs väldigt bra med passagerarna, säger han samtidigt som han vant rattar bussen längs en trång gata med parkerade bilar på bägge sidor.

Närtrafikbuss linje 914 hinner stanna på 13 hållplatser på sin rutt mellan Skärholmen och Vårbergs sjukhem. Bussen är ett alternativ till traditionell färdtjänst för äldre och funktionshandi­kappade, men alla med SL-biljett får åka med i mån av plats.
I tre år har Leif Bärlin kört slingan, och han och passagerarna har lärt känna varandra väl. Gemensamt har de döpt bussen till Antikrundan.

– När man sitter så här och kör varenda dag lär man känna en del kunder bättre än andra och lär sig vilken hjälp de behöver för att ta sig in och ut ur bussen. Och tack vare att man skapar en relation blir jobbet jättetrevligt.

Antikrundan har plats för en rullstol och flera rullatorer, bussen har ramper för på- och avstigning. Ibland kan lyften bli tunga, men det är inget han tänker på. Han är mer bekymrad över att hinna till uppehållsrummet mellan avgångarna.

– Jag gör ett längre stopp vid Vårbergs sjukhem där jag tar en kopp kaffe och går på toaletten. Annars är bibliotek och restauranger ställen där man kan få lov att använda toaletten.

Men det kan bli tillfällen för bussförarna då de inte har den möjligheten. Ett problem uppstår som man snabbt är tvingad att lösa.

– Ja då får man stanna till, och försöka kissa bakom ett plank eller buske. Någonting måste man ju göra. Man kan ju inte sitta och kissa på sig, och om det då blir böter får jag betala dem själv.

Tidigare har han arbetat med videoinspelningar åt numera nedlagda Europafilm. Han har ett 1800-talstorp i Östergötland som han snickrar på varje helg mellan april och oktober. Kunskapen från när han arbetade som timmerman finns kvar.

– Men jag tänker hålla på med det här jobbet fram till min pensionering.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

 

Innehåll från extern tjänst

Genom att klicka på knappen godkänner du tjänstens dataskydsspolicy.

 

om LEIF ERIK BÄRLIN
61 år, bussförare.
Tid i yrket: Tre år hos nuvarande arbetsgivare, tidigare tjugo år hos SL. Fortfarande medlem i Vision, som egentligen inte är facket för bussförare.
Utbildning: Tog busskörkort hos SL 1988. Kurs januari till maj. SL har också gett färdtjänstutbildning.
Tjänar: 20 000 till 21000 kronor i månaden före skatt.
Arbetstid: Sju timmar per dag, men inte helger och kvällar.
Bäst med yrket: Alla trevliga kunder jag träffar.
Sämst med yrket: När det inte finns uppehållsrum med toalett.
Yrkeshemlighet: Ingen.

om Bussförare
Antal: Cirka 22 000 i Sverige. Cirka 30 kör 26 av de 28 närbusslinjerna i Stockholmsområdet, anställda av Traveller.
Lön: I genomsnitt cirka 25 000 kronor plus ob-tillägg.
Fack: Kommunal eller Transport.
Utbildning: Gymnasieskolan och komvux har grundutbildning.
Krav: Busskort (körkort D), yrkeskompetensbevis för tung trafik. För näsbusslinjen dessutom: hjärtlung­räddningsutbildning, utbildning hos färdtjänsten.
Framtidsprognos: God i år, medelgod­ på sikt. Stora pensions­avgångar väntar.

Källor: Arbetsförmedlingen, Svenskt Näringsliv, Traveller.