Foto: Björn Larsson Rosvall

Foto: Björn Larsson Rosvall

 

Från 38 bilar i timmen – till två per dag. Långsamt börjar den gamla Saabfabriken rulla igång med sina nya kinesiska ägare. Snart ska det bli elbilar.

Det är facklig introduktion för nyanställda på Saabfabriken i Trollhättan. 28 personer lyssnar på den tidigare klubb­ordförande Håkan Skött. Han berättar om facket och hur det går till att byta till IF Metall. Han har redan haft fler än 20 möten för nyanställda sedan den nye ägaren tog över.

– Det är en del skillnader jämfört med tidigare, säger Håkan Skött till dem som just börjat i fabriken.

Kinesiska Nevs – som uttyds National electric vehicle Sweden – köpte biltillverkningen av konkursförvaltaren hösten 2012. Och för en dryg månads sedan rullade den första nytillverkade Saab 9-3 av bandet. Tillverkningstakten är låg – två bilar om dagen. När den var som högst producerade fabriken nästan 40 bilar i timmen.

Bilen går bara att köpa på internet och köparen får se till att själv hämta sitt fordon i Trollhättan. Sedan i tisdags går den att få provköra. De första bilarna kommer att levereras till köparna i början av april. Men före årsskiftet hade 31 bilar ändå sålts.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Foto: Björn Larsson Rosvall

Linnéa Johansson ansöker om att få byta fack – från Handels till IF Metall.

 

Linnéa Johansson är en av de nyanställda. Tidigare var hon försäljare på en bilskrot i Helsingborg. Jobbet på bilfabriken ger henne möjlighet att flytta hem till Alingsås och pendla till jobbet i Trollhättan.

Hon har arbetat två dagar som montör och kan konstatera att det är mycket att lära.

– Med de här ägarna känns det mer stabilt än de andra försöken här på Saab. Det ser ut att finnas en bättre organisation bakom, säger hon.

Fackets Håkan Skött är arbetslös på deltid. Hans enda jobb är det fackliga på Saab, och det får han ta hand om så länge – eftersom det inte finns någon klubb bland fackets medlemmar.

Han har inte sökt jobb på företaget för han tror att han är för gammal, och för att han tror att han inte klarar något av bilbyggarjobben.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Foto: Björn Larsson Rosvall

Håkan Skött håller i den fackliga informationen för nyanställda.

 

Till de nyanställda säger han:

– Jämfört med tidigare så finns det i dag få lokala avtal, och det största bekymret är att det saknas ett lönesystem.

Många av dem som anställts tidigare har haft jobb på fabriken även före konkursen. Men allt fler av dem som börjar nu saknar Saab-bakgrund. I den här gruppen har färre än en tredjedel varit anställda hos biltillverkaren förut.

Daniel Pettersson är en av dem, han har ingen erfarenhet av biltillverkning. Han är CNC-operatör och har varit arbetslös sedan tidigt i höstas. Han säger att det var en fruktansvärt tråkig tid, och att han vill slippa gå till Arbetsförmedlingen i fortsättningen.

Även han har jobbat två dagar.

– Det här är väldigt kul. Det är en ny erfarenhet att få vara med från början och starta upp något. Och jag trivs så bra med dem jag arbetar med, säger han.

För IF Metalls Håkan Skött är dagens arbete slut sedan han samlat in ansökningarna om inträde och övergång till IF Metall. I dag var det en av metall­arbetarna som inte ville vara med i facket. Sammanlagt är det färre än tio som valt att ställa sig bredvid, men än finns det inte nog med folk för att driva en fackklubb på Saabfabriken.

Han är bekymrad över att det inte finns något lönesystem. Alla anställda på Nevs har i dag en individuell lön som är fastställd i anställningskontraktet. Håkan Skött efterlyser i stället ett system för lönesättningen som utvecklas med ökad kunskap och erfarenhet.

Saab 9-3 har några år på nacken. Det är en bensinbil – och utgångspunkten för den elbil som ska tillverkas i Trollhättan. Elbilen ska börja tillverkas denna månad, och de första 200 ska vara färdiga i slutet av året.

– Jag tror på det här och jag tror speciellt på elbilen, säger Peter Bergrud.

Han jobbar i karosseriverkstaden, där det är lugnt och stilla. En enda bilkaross glider fram längs bandet. Med den arbetar förutom Peter Bergrud också Per Apelman och Ola Lindblad.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Foto: Björn Larsson Rosvall

– Det är bra att någon gör ett nytt försök med biltillverkningen här. Det är bra för regionen, säger Per Apelman i karosserifabriken. Tillsammans med Peter Bergrud och Ola Lindblad gör han alla arbetsmoment på det här banavsnittet.

 

Alla tre började för en vecka sedan. De två som kan jobbet sedan GM-tiden lär nu upp Ola Lindblad.

Krister Olsson är lagledare i karosseriet och tillhör veteranerna på Nevs. Han började i september förra året. När han jämför med GM-tiden ser han flera saker som blivit bättre. Han uppskattar att företagets huvudägare, Kai Johan Jiang, ibland dyker upp i fabriken. Något sådant hände aldrig förr. Dessutom tycker han att informationen och säkerhetstänkandet har blivit bättre.

– GM hade regler och system som skulle passa fabriker överallt och de gick inte att ändra på. Med Nevs är det möjligt att anpassa reglerna till verkligheten här, säger Krister Olsson.

Saabs kollaps ledde till att drygt 3 000 anställda förlorade sina jobb och ännu fler blev arbetslösa hos underleverantörerna. Arbetslösheten i Trollhättan blev snabbt en av de högsta i landet. Kommunalrådet Paul Åkerlund säger att andelen arbetslösa fortfarande är mycket hög, men att det sakta börjat vända.

– Jag är optimistisk när det gäller Saabfabrikens framtid. Tiden är mogen för elbilar – särskilt på den kinesiska marknaden. Och jag tror på den nya ägaren. Om kineserna har bestämt sig brukar de genomföra sina beslut, säger det socialdemokratiska kommunalrådet (och tidigare klubb­ordförande på Saab).

På bilfabrikens slutmontering är det dock helt tomt den här dagen – inte en enda bil syns till. Mitt på monteringsbandet plockar Magnus Palmén med lite papper. Han har en svart mössa neddragen över öronen och berättar att banavsnittet kallas Car final. Han bygger bil omkring tre timmar om dagen.

– När takten ökar ska jag ta av mig mössan – och med högre takt vet vi att framtiden är säkrad, säger han.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Foto: Björn Larsson Rosvall

– När takten ökar ska jag ta av mig mössan – och med högre takt vet vi att framtiden är säkrad, säger Magnus Palmén på slutmonteringen.

Fakta

El-Saaben

El-Saaben ska kunna köras 20 mil på en laddning. Batterierna laddas upp på sex till tio timmar. Den kommer bli betydligt dyrare än bensinbilen, som kostar 279 000 kronor.

De första 200 elbilarna har köpts av staden Qingdao i Kina.

Nevs

Bilfabriken i Trollhättan ägs av Nevs, som i sin tur ägs av National modern energy holdings Ltd och den kinesiska staden Qingdao. NME Holdings äger 78 procent och Qingdao resten.

NME Holdings är registrerat på Virgin Islands och leds från Hong Kong. Företagets huvudägare är Kai Johan Jiang. NME Holdings äger också koncernen State holdings som hör hemma i Peking och sysslar med förnybar energi.
Kai Johan Jiang är bolagsstyrelsens ordförande i Nevs. Han har också den amerikanska titeln CEO, som brukar översättas med vd. Mattias Bergman har dock titeln vd.

Kinesiska Nevs köpte bilfabriken för 1,7 miljarder av konkursförvaltaren och övertog 75 anställda, som haft jobb hela tiden på anläggningen.

Nevs har i dag 480 anställda i Trollhättan, och till det kommer runt 130 konsulter. I slutet av februari kommer antalet vara 560, av dem är 320 arbetare och resten tjänstemän.