Första målet är avgjort. ­Radek Rostkowski (till höger) får 50 000 kronor och Zygmunt Cieslak får 9 000, en droppe i havet jämfört med vad en advo­kat skulle ha tjänat. I april är det dags för rond 2: förberedande förhandling i Arbets­domstolen.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Arbetsdomstolen var andra ronden mellan Radek Rostkowski och Andreassons åkeri. Första ronden gick i Varbergs tingsrätt i januari. Det slutade med förlikning. Radek Rostkowski (till höger) fick 50 000 kronor och Zygmunt Cieslak, som hjälpt honom i domstolen, 9 000.

 

Den polske lastbilschauffören Radek Rostkowski och Transport vann mot Andreassons åkeri i Arbetsdomstolen. Domstolen slår fast att Radek Rostkowski var anställd av Andreassons åkeri – inte en inhyrd egenföretagare.

– Domen skickar ut en oerhört viktig signal. Det går inte att hitta på några obskyra konstruktioner i det ena eller andra landet och sedan kalla chaufförerna för egenföretagare som ska fakturera hit eller dit. Arbetsdomstolen går på vår linje och konstaterar att Radoslaw är att betrakta som arbetstagare, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

– Det finns andra åkerier som sysslar med samma sport. Vi har ett antal chaufförer i nästan samma situation. Vi får driva deras ärenden fall för fall. Men vi har ännu inte hunnit analysera domen i detalj. När vi har gjort det bestämmer vi hur vi ska gå vidare.

Transport har ännu en stämning mot Andreassons som ligger och väntar i Arbetsdomen. Den gäller ytterligare 125 polska chaufförer. Egenföretagare, enligt Andreassons. Arbetstagare, enligt Transport.

Skadeståndskravet hamnar i mångmiljonklassen. 20 miljoner enligt den ursprungliga stämningsansökan.

– Vi ska analysera domen tillsammans med LO/TCO Rättsskydd. Sedan avgör vi om vi ska driva processen vidare, förklarar Lars Lindgren.

Anne Alfredson är förbundsjurist på LO/TCO Rättsskydd. Hon driver målen mot Andreassons i Arbetsdomstolen. I det stora målet om 125 chaufförer har hon begärt att åkeriet ska lämna ut papper som visar hur chaufförerna har arbetat.

Arbetsdomstolen har inte fattat beslut än.

– Vi får se vad som händer med det målet. Det är inte hugget i sten. Men vår uppfattning är att de flesta chaufförerna har jobbat på samma sätt som Radoslaw Rostkowski. De har anlitats som egenföretagare fast de egentligen var anställda, anser hon.

Hon ser domen som en framgång för kollektivavtalen. Den slår fast att den som inte är fri att välja uppdragsgivare inte heller är egenföretagare, utan anställd. Domen ger arbetsgivare som försöker tänja på begreppen något att fundera på.

– Jag tycker att andra förbund som har samma problem ska agera och kräva avtalsenliga löner. Arbetsdomstolen slår fast att det inte spelar någon roll vad parterna kallar ett arrangemang. Det avgörande är vad det faktiskt är, betonar Anne Alfredson.

Transport hävdade att Andreassons hade blåst Radek Rostkowski på 168 000 kronor i lön genom att runda kollektivavtalet. Han var emellertid inte medlem i förbundet. Därmed kan han inte få skadestånd.

Däremot ville ha Transport ha 400 000 kronor i skadestånd av Andreassons. Domstolen prutade ner skadeståndet till 100 000 kronor. Dessutom ska åkeriet stå för rättegångskostnaderna på knappt 380 000 kronor.

Arbetsdomstolen slår fast att Andreassons har rundat kollektivavtalet. Därmed har åkeriet sparat in både en del lön och arbetsgivaravgifter till Radek Rostkowski. Däremot fastställer domstolen ingen summa som han har förlorat i lön.

Åkeriets vd Yvonne Andreasson vill inte kommentera domen.

– Jag har sett domen, men den måste analyseras innan jag uttalar mig. Först vill jag prata med mitt ombud. Sedan får vi se hur vi ska gå vidare, säger hon.

Radek Rostkowski fick nog av åkeribranschen hos Andreassons. Numera driver han ett eget byggföretag i Boråstrakten. Arbetet ringer upp och ger en kortversion av domen.

– Det låter bra, men jag vill läsa domen först, säger han.