Foto: Claudio Bresciani

Foto: Claudio Bresciani

– De otrygga jobben är en fråga som berör massor av människor i Sverige. Det är en viktig valfråga, säger Jonas Sjöstedt.

 

Det ska märkas när, och om, 25 DHL-anställda på Lagenas lager i Jordbro sparkas och ersätts av inhyrda från bemanningsföretag.

– DHL ska veta att de kommer att få sina fiskar varma, säger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet tar upp fallet i riksdagen, EU-parlamentet och den tyska förbundsdagen med hjälp av vänsterpartiet die Linke.

– Det är en principfråga vad man får och inte får göra på svensk arbetsmarknad. DHL går över en absolut gräns. Om vi låter det här ske säger vi att man får göra så här i Sverige. DHL är ute och provocerar. Om de klarar hem det här kommer andra arbetsgivare att följa efter, anser Jonas Sjöstedt.

På onsdag börjar den tyska logistikjätten DHL:s tid i rampljuset. Då tar Jonas Sjöstedt upp Lagenas lager i en debatt med arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson. Någon gång efter årsskiftet fortsätter det i EU-parlamentet. Mikael Gustavsson (V) vill ha svar från kommissionen.

I helgen fick Jonas Sjöstedt besked att die Linke tar upp DHL:s agerande i den tyska förbundsdagen som samlas en bit in på det nya året.

– Den tyska staten har en ägarandel i DHL genom Deutsche Post. Otrygga jobb var en stor fråga i den tyska valrörelsen. Ytterst är det här en fråga om hur tyska företag beter sig. Jag tror att DHL är känsliga för uppmärksamhet. Stora företag månar om sitt rykte, säger Jonas Sjöstedt.

Det här är andra gången som fast anställda på Lagenas lager i Jordbro ska sägas upp för att ersättas av fler inhyrda från bemanningsföretag. Första gången var i juni 2009. Det skedde inte i det tysta den gången heller.

Beskedet att 33 av 114 anställda skulle sägas upp fick de anställda att strejka vilt i fyra dagar. Strejken fick stor uppmärksamhet.

– Vi ska göra det vi kan för att uppmärksamma det som händer nu. Vårt mål är en lagändring så att det blir förbjudet att säga upp folk för att ersätta dem med bemanningspersonal, berättar Jonas Sjöstedt.

Han har besökt de DHL-anställda i Jordbro. Han träffade ett 20-tal av dem på en parkeringsplats utanför lagret. Politiska partier släpps inte in.

– Lagena-arbetarna har tagit strid förr för rätten till fasta jobb. De tänker ta striden igen. De är värda allt stöd. Vi ska göra vad vi kan för att backa upp dem, förklarar han.

– Mötet gav en bild av hur en arbetsplats splittras och hur människor pressas. Vi fick höra hur hårt pressade de bemanningsanställda är. De får veta om de ska jobba nästa dag eller inte dagen innan. De tar risker och tummar på säkerheten för att jobba snabbare.

Lagena outsourcade lagret till DHL den 1 februari i år. I kalkylen ingick med all sannolikhet framtida besparingar med ett billigare kollektivavtal. DHL har avtal med Transport. De anställda räknar med att förlora en eller ett par tusenlappar, framför allt på sämre ob. Dessutom kan alla lokala avtal bli värdelösa.

I dag gäller Handels avtal. Den 1 februari nästa år har det gått ett år sedan DHL tog över. Då ska de anställda byta avtal och fackförbund.

Om nu inte LO:s styrelse beslutar något annat. Den 17 januari ska folk från LO, Transport och Handels besöka Lagena, träffa personalen och DHL. Sedan ska lagerarbetarna skriva till LO och tala om vad de tycker.

Först därefter tas beslut.

DHL varslade 25 anställda om uppsägning i början av november. Förhandlingarna pågår fortfarande. Facket hoppas fortfarande på en annan lösning.

Jessica Moya är Handelsombud och huvudskyddsombud på Lagena. Hon välkomnar Vänsterpartiets initiativ.

– Jag tycker att det är bra och mina arbetskamrater är positiva. Här krävs både fackligt och politiskt arbete. Vi har inte lyckats förstärka anställningsskyddet så mycket som vi vill i kollektivavtalet. Då behövs även politiskt arbete för starkare lagar.

Trygga jobb

Trygga jobb ska bli en valfråga för Vänsterpartiet. Det innebär färre otrygga visstidsanställningar och fler fasta jobb, hårdare regler för bemanningsföretag och stopp för att utnyttja arbetskraftsinvandrare.

Sverige kan inte förbjuda bemanningsföretag. Det sätter EU:s bemanningsdirektiv stopp för. Vänsterpartiet driver i stället tre krav:

Förbud mot att säga upp fast anställda och ersätta dem med inhyrda från bemanningsföretag.

Tidsgräns för hur länge bemanningsföretag ska få vara inne på en arbetsplats och större fackligt inflytande.

Förbud mot bemanningsföretag i statlig verksamhet.