Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Butiksjobb får tävla i yrkes-SM

Få handelsyrken tävlar i Yrkes-SM. Men i maj fårr en ny kategori vara med. Några som kan konsten att öka köpsuget.

– Det känns spännande och läskigt. Eftersom ingen har tävlat i det här förut vet vi ju inte vad exakt vi ska göra och hur domarna ska döma, säger Amanda Alvarsson.
Hon går på Entreprenörskolan i Leksand och utbildar sig till visual merchandiser, eller butikskommunikatör som det också kan kallas. I maj ska hon åka till Umeå och tävla i yrkes-SM.

En visual merchandiser jobbar till exempel med skyltning och exponering av varor i butiken. Att få kunden sugen på att köpa vad den ser helt enkelt. Tidigare har handelsyrkena bara representerats av floristerna och frisörerna i Ykes-SM. Internationellt, i  Euro Skills (EM) och World Skills (VM),  tävlar dock visual merchandisers sedan tidigare.  Därför tror inte Anders Rehn på Handelns Yrkesnämnd att det ska bli några problem att få till tävlingsmomenten.
– Det kommer att bli ett skylfönster de ska inreda och en uppgift med någon form av produktdisplay. Jag kommer att titta på hur de gjort i de internationella tävlingarna, säger han.

Anders Rehn är den som drivit igenom att visual merchandisers ska vara med i SM. Det är också han som ansvarar för att utforma tävlingsgrenen och hitta tävlande. Hittills har han valt ut fyra elever på Entreprenörskolan i Leksand som kommer att bilda två lag. Men han hoppas att kunna lägga till elever från ytterligare en skola. Som VD för Handelns Yrkesnämnd ser han det som en chans att lyfta fram handelns yrken.
– Yrkes-SM är som en stor rekryteringsmässa i tävlingsform och publiken är unga som ska välja gymnasium.