Foto: Anders Wiklund

Foto: Anders Wiklund

 

Ann-Christin Hedebrant är del­ägare i familjeföretaget Thuns, en ­konfektionsbutik som går mot strömmen. Enligt egna reklam­filmen har de ”annorlunda öppettider” – kortare med andra ord. Vilket gör det enklare med heltidsanställningar.

Butiken Thuns ligger ”långt ut på landet”, i Näsby öster om Uppsala. Butiken, som säljer skor, kläder och heminredning, öppnar nio och stänger fyra på eftermiddagen. Två kvällar är det extra öppet till åtta. Lördagar stänger butiken två och på söndagar är det helstängt.

– Det var en fabrik från början – för 40 år sedan – som hade öppet mellan sju och fyra, och vi har haft kvar det. Därför är det mycket lättare för oss att ha heltider än för andra butiker, säger Ann-Christin Hedebrant och berättar att av 50 anställda är 40 heltider, och runt 10 är extrajobbande ungdomar.

Så det är ungdomar som har extrajobben, inte de som har jobbet som försörjning?

– Nej, det blir ungdomar som går i skolan, för det räcker inte som försörjning. De jobbar varannan helg och under jul- och sommarlovet.

Kunderna då, kan de komma på era öppettider?

– Ja, de är här från nio.

Jobbar de inte?

– Nja, det beror på vem man vänder sig till. Vi har allt från billigt till dyrare. Och mycket barnkläder, så det kommer många föräldralediga. Det är otroligt mycket folk som kan handla på dagen. Och vi har ju öppet två kvällar.

Betyder det att företag kan styra kundtillströmningen?

– Ja. Men det tar lång tid och jag tror inte företag har råd att göra det nu. För 40 år sen var det lättare.

Men ni måste väl också locka nya kunder, föräldralediga förnyas ju varje år till exempel?

– Jo, men att bygga upp något nu, det skulle vara svårt. Vi har byggt upp ett kapital och har lokaler utan lån. Vi tackar historien.

Skulle ni få fler kunder om ni hade längre öppet?

– Ja, absolut, och på söndagar. Men så länge vi klarar oss är det okej.

Vad säger de anställda om att ha heltid?

– Det är självvalt. De som till exempel har småbarn får ju gå ner i arbetstid om de vill.

Är kortare öppettider något att rekommendera för fler handlare?

– Det är svårt att säga, vi har historien med oss. Och vi har gått från litet till stort, jag vet inte om jag skulle ha slagit upp något så här stort här ute nu. Det vore riskabelt, faktiskt.

Vad säger du om att många som jobbar deltid och visstid inte kan leva på sin lön – har arbetsgivarna ett ansvar?

– Nej, jag tycker att arbetsgivarna i handeln tar ett stort ansvar som anställer så många, och jag har full förståelse för att det blir deltider. Jag talar för många privatägda företag och vi är glada att kunna vara arbetsgivare och ge jobb. Det måste vara på våra villkor också, så att butikerna går runt, säger Ann-Christin Hede­brant, som också är ordförande för den lokala handlar­föreningen i Uppland, där de dock mest diskuterar parkeringsfrågor och dylikt, inga arbetsgivarfrågor.

Men vad har ni som gör att kunderna ändå kommer till er?

– Ja, vi har mycket. Eftersom vi har kortare öppettider kan vi ha billigare varor, till exempel.

Att ni har mest heltider, blir det billigare för er?

– O ja, vi har ju nästan ingen ob-ersättning.

 

Läs också:

Svensk Handel: Svårt minska vikariaten

”Man ska ha fullt upp på jobbet”