Norska pilotfacket rasar mot Norwegian som anlitar utländska bemanningsföretag. Facket har varslat om strejk som kan slå ut bolagets flygtrafik i Skandinavien den 4 november.

Norska pilotfackets NPU har varslat om strejk för 620 piloter. Konflikten kan få stora konsekvenser för bolagets trafik i hela Skandinavien och Finland. Piloterna som varslats är baserade i Norge, Danmark, Finland och Sverige.

– Strejken kan bryta ut den 4 november, säger Martin Lindgren, vice ordförande på Svenska pilotföreningen, som har nära kontakt med norska facket.

Striden handlar om hur flygbolaget organiserar sina piloter. Facket hävdar att företaget försöker splittra piloterna genom att skapa dotterbolag och anlita bemanningsföretag där villkoren mellan piloterna skiljer sig åt.

Redan 2012 var facket nära att gå ut i strejk men ändrade sig efter att flygbolagets vd Björn Kjos undertecknat en avsiktsförklaring. I den lovade han vid att piloterna vid all nyrekrytering på bolagets nya destinationer skulle anställas enligt de villkor som fanns i landet.

Facket hävdar nu att detta inte har gjorts.

Ett aktuellt exempel är villkoren för de piloter som jobbar åt Norwegianföretaget Air shuttles flygplan i Finland. Cirka 70 piloter som flyger åt Norwegian i Finland är anställda av det estniska bemanningsbolaget Arpi Aviation. Enligt facket skiljer sig villkoren åt mellan piloterna på bemanningsbolaget. För att utjämna skillnaderna har ny fackförening – Air shuttle pilots association Finland (NASPA) – bildats.

Pilotfacket i Norge hävdar också att bolaget inte har följt den avsiktsdeklaration som Norwegians vd tidigare gjort.

– Nu kräver de därför ett juridiskt bindande avtal som säger att alla piloter ska vara anställda av Norwegian, säger Martin Lindgren.

En liknande anställningskonstruktion förekommer även för bolagets piloter som är baserade i Bangkok. Enligt facket anlitas dessa piloter  som egenföretagare, något som flygbolaget förnekar. De avtal som facket tagit del av visar dessutom att piloterna som är baserade i Thailand lyder under arbetsmarknadslagstiftningen i Singapore.

– Det är helt absurt. Utvecklingen i flygbranschen är just nu att arbetsgivarna gör allt för att undvika sitt arbetsgivaransvar och slippa följa de lagar och regler som gäller i Europa. Det är Ryanair som gått i täten för denna utveckling, säger Martin Lindgren.

På Norwegian i Sverige säger informationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson att det är för tidigt att säga hur en eventuell strejk den 4 november kan påverka flygtrafiken.

– Vi hoppas på en lösning innan dess.

Hon säger dessutom att bolagets avsikt är att själva anställa piloterna.

– På sikt vill vi anställa alla piloter men det är naturligt att vi använder oss av bemanningsföretag när vi växer. Vi kan inte veta hur en nystartad flyglinje ska gå och väntar tills vi vet att den går bra, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Flygbolaget har i dag cirka 680 egna piloter och anlitar dessutom kring 200 piloter från bemanningsbolag, enligt facket, som också uppger att kring 300 nya piloter ska anlitas från bemanningsföretag innan sommaren nästa år.