Fackliga segrar i både förhandlingar och i samhällsdebatten i stort, är målen när LO lanserar sin nya satsning på sociala medier. Nätverket Opinionsverket ska samla alla som vill driva facklig debatt.

I dag lanserar LO Opinionsverket – ett digitalt nätverk som ska skapa debatt om samhällsutvecklingen och fackliga frågor.

– Det är inte något nytt Facebook och det är inte något nytt Twitter. Kanalerna att nå ut i finns redan. Det vi gör är att samla alla som är engagerade och som vill bedriva opinionsbildning med oss. Vi organiserar oss för att bli starkare och bättre, säger Johan Ulvenlöv, strateg för sociala medier på LO, och mannen bakom satsningen.johan_ulvenlöv

Genom Opinionsverket ska engagerade människor kunna hitta varandra och samlas kring frågor att driva opinion om. De kan också tipsa LO om saker de tycker att organisationen borde utreda, undersöka eller bara sprida till andra.

– Många i nätverket kommer att bedriva opinionsbildning ideellt på sin fritid och då har de inte tid och resurser att göra research på samma sätt som LO:s utredare, eller jag som håller koll på vad som skrivs på nätet, säger Johan Ulvenlöv.

Nätverket blir också ett sätt för LO att nå ut med fakta och åsikter. Genom att få större spridning i sociala medier och på bloggar ska genomslaget i samhällsdebatten bli större.

– Det här är en komponent i valrörelsearbetet, och för att vinna fackliga förhandlingssegrar. Det handlar om att flytta fram våra positioner.

Johan Ulvenlöv säger att nätverket vänder sig till alla, oavsett vana vid sociala medier. Det kan vara alla från nyblivna twittrare, och Facebookanvändare som bara vill delta genom att gilla och dela andras debattinlägg, till aktiva nätdebattörer och ledarskribenter på etablerade medier.

– Vi hoppas och tror att vi blir tiotusentals i nätverket. Och det ser bra ut än så länge. Under första timmen som vi haft nätverket öppet har vi redan fått två hundra anmälningar.

Än så länge handlar arbetet bara om att samla in medlemmar så att nätverk växer, men snart kommer nyheterna att börja spridas, lovar Johan Ulvenlöv.

– Det sker så snart vi är tillräckligt många. Förhoppningsvis om någon vecka.