Gbg-1

Avenyn, lördag eftermiddag. Göteborgs paradgata fylldes av lastbilar när Transport ordnade en demonstration för schysta villkor i branschen. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

 

Ett 70-tal lastbilar och runt 400 personer demonstrerade i Göteborg i dag, lördag, för schysta villkor i åkeribranschen. I lastbilskortegen åkte tre tyska lastbilar. Förare från Danmark, Tyskland och Nederländerna hade kommit till Göteborg för att demonstrera.

Problem med olagliga inrikestransporter och lönedumpning finns i hela Västeuropa.

Gbg-demo-3– Vi gör det här för att rädda vår bransch. Läget är väldigt allvarligt. Om det fortsätter så här så havererar det helt, säger Freddy Welle (bilden till vänster), fackligt aktiv lastbilschaufför i Göteborg och eldsjäl bakom demonstrationen.

Enligt EU:s regler får en utländsk lastbil köra tre inrikestransporter i Sverige efter en transport hit. Forskaren Henrik Sternberg har visat att lågt räknat 2 200 lastbilar bryter mot de svenska reglerna. De använder chaufförer från låglöneländer i Östeuropa och konkurrerar ut seriösa åkare med kollektivavtal.

Läget är så allvarligt att både Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund diskuterar om man kan upphöja kollektivavtalen i åkerinäringen till lag. Tanken är att det ska stoppa lönedumpningen genom att avtalen blir bindande även för utländska arbetsgivare.

Metoden har använts i Finland och Norge i vissa problembranscher. Facket och arbetsgivarna ska åka dit på studiebesök.

Parallellt med lastbilskortegen genom centrala Göteborg gick ett demonstrationståg till fots från Gustav Adolfs torg till Götaplatsen. Där talade bland andra Patrik Ljunggren, ordförande i Transports avdelning i Göteborg, Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg och LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin liksom riksdagsledamöterna Lars Johansson (S),  Josefin Brink (V) och Sten Bergheden (M).

Demonstrationen i Göteborg arrangerades för andra året i rad.