mikaelkarlsson

Facket ser man sällan eller aldrig i taxibranschen, säger Mikael Karlsson, som kör för Taxi Stockholm.

 

Taxi kan bli en permanent avtalslös bransch. Redan i dag står två av tre chaufförer utan kollektivavtal.

Taxiavtalet löpte ut den 30 juni. Det är inte säkert att det blir ett nytt avtal. Arbetsgivarna vill inte betala 6,8 procent på tre år, som alla andra har fått. Det kan inte Transport gå med på.

Men facket är för svagt för att varsla om konflikt. Bara någonstans runt 15 procent av förarna är organiserade. Motparten organiserar bara en minoritet av åkerierna.

Taxiförarna Karwan Kurdi och Mikael Karlsson är inte med i facket. Tidigare jobbade de i industrin. Då var de med. De träffade på de fackligt aktiva på jobbet. De visste vilka som förhandlade om deras löner och arbetsvillkor.

I första andetaget svarar båda att de inte känner någon taxichaufför som är med i facket, men Mikael Karlsson ändrar sig.

– Jo förresten, jag känner en.

Taxiförare går inte till jobbet och träffar sina arbetskamrater. De sätter sig i bilen och börjar jaga kunder. Många jobbar på små åkerier nära ägaren. De ser sällan eller aldrig till facket. Och de behöver inte a-kassan, tycker Mikael Karlsson:

– Det går inte att bli arbetslös i taxibranschen. Om en åkare går i konkurs ringer du till nästa och fixar nytt jobb.

Han kör för Taxi Stockholm och tillhör den tredjedel av chaufförerna som omfattas av kollektivavtal. Han vet att åkaren betalar premier till försäkringar och avtalspension.

Utan kollektivavtal finns inga garantier.

– Vad kan jag göra om min åkare slutar betala premierna? Vi får höra att de utbildar 1 500 nya förare varje månad. Det jag kan sätta emot är min erfarenhet. Jag har kört sedan 1992 och kan kanske mer än en nyutexaminerad.

Seriösa taxiföretag förlorar ständigt offentliga upphandlingar till konkurrenter utan kollektivavtal. Det ligger bakom deras vägran att ge taxiförarna samma procentsats som alla andra.

Taxi Stockholm försöker få politikerna i kommuner och landsting att tänka om. Styrelsens ordförande Dimitrios Faniadis:

– Hur länge dröjer det innan ett nytt Carema uppenbarar sig i transportsektorn? Det borde ligga i politikernas intresse att inte gå på lägsta pris jämt. Även taxiförare ska kunna åtnjuta det skydd som är kutym på svensk arbetsmarknad.

– Vi fullgör våra plikter mot samhället enligt svenska modellen. Då vill vi ta del av det som samhället upphandlar.

I dag överlever Taxi Stockholm på privata kunder och kontrakt med företag. Det går bara i Stockholm.

– Företagskunderna och deras anställda vet vad kollektivavtal innebär. De går inte bara på lägsta priset, utan väljer kvalitet, säger Dimitrios Faniadis.

I måndags diskuterade styrelsen för Biltrafikens arbetsgivareförbund kollektivavtalets vara eller inte vara. Förhandlingar fortsätter, men kollektivavtalet är hotat ”i allra högsta grad”, enligt Transports avtalsansvarige Lennart Sköld:

– Läget är allvarligt. De besked vi har fått är inte uppmuntrande.