Efter sju månader utan lön tänds äntligen ett hopp för de runt 20 anställda på callcenterföretaget Sveacom. I går försattes företaget i konkurs av Jönköpings tingsrätt. Därmed kan de anställda få pengar från den statliga lönegarantin.

– De ska få pengar så fort som möjligt, om de har rätt till ersättning från lönegarantin. Det är min första prioritet, säger konkursförvaltaren, advokat Mats Aronson i Jönköping.

Han vågar inte svara på hur länge det dröjer. Först måste han ta reda på hur många som var anställda och hur mycket de har att fordra. Som mest kan de få sex månadslöner, eller 178 000 kronor, från den statliga lönegarantin.

– Det kan gå på tre veckor, plus eller minus några dagar, räknar Ted Pellikaan, ombudsman på Unionen i Jönköping, med.

Sveacom fick nya ägare i november. De blåste både privatpersoner och företag innan de tömde företaget på pengar och gick under jorden. De anställda fick lön senast den 25 januari.

Unionen sökte ägarna genom en delgivningsfirma i drygt tre månader utan resultat. Till slut ansökte förbundet om att försätta företag i konkurs. Utan konkurs blir det ingen statlig lönegaranti, men eftersom ägarna höll sig borta krävdes det två konkursförhandlingar.

– Det händer att vi ansöker om att försätta företag i konkurs, men det är mycket ovanligt att de anställda får gå utan lön under så här lång tid, berättar Ted Pellikaan.