Lena Dahlström

Foto: Claudio Bresciani

– Mönstret är ju för stort. Det ryms inte på ärmen.

Lena Dahlström, tillskärare och skrädda­re på Drottningholms slottsteater, tittar några sekunder på förlagan som kostymtecknaren har gjort. Mönst­ret, som är mörkblått, hotar att täcka för mycket av den ljusblå ärmen. Risken finns att sångaren som ska bära kostymen då inte kommer att passa ihop med sin partners rosa dräkt.

Lena Dahlström löser problemet med några beslutsamma klipp. Under bordet, översållat med tygbitar, tofsar och fransar, suckar tikarna Salsa och Snärtan gillande. De är väl hemmastadda. När det närmar sig premiär är matte mer i ateljén än hemma.

Om premiärpubliken häpnar över kostymerna är det inte mer än rätt. Till varje ny uppsättning sys nämligen helt nya kläder. De ska stämma med regissörens idé om verket, som kostymtecknaren för över till skisser – och som Lena Dahlström och kollegan Britt-Louise Jörnlöv omsätter i tyg, tråd och knappar.

– Det har hänt att jag har behövt göra om en hel kollektion på 25 till 30 kostymer, säger Lena Dahlström.

Den gången hade kostymerna inte det uttryck regissören tänkt sig. Andra gånger är sångarna kinkiga. Att sprätta upp och göra om är en del av yrket.

Lena Dahlströms intresse för historiska kostymer tändes när hon anställdes som tillskärare på Stadsteatern i Stockholm 1982 och fick kostymansvaret för en renässanspjäs.

– Jag gick till stadsbiblioteket, låna­de allt de hade om tillskärning och läste på nätterna.

Passionerat intresse är en förutsättning för yrket, anser Lena Dahlström. Medan sångare, dansare och skåde­spelare hyllas på scenen sliter de kostymansvariga i bakgrunden. Men yrkesstoltheten är inte mindre. Lena Dahlström lyfter upp en pappersskiss från bordet och säger:

– Du utgår från sådana här. Beställer tyger, diskuterar former, skär till och syr. Provar, gör om, diskuterar igen.

– När du sedan sitter på premiären och ser sångarna få blommor vet du att du har gjort kostymerna där framme på scenen från ax till limpa. Det är häftigt.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.

Fakta

Om Lena Dahlström

59 år, tillskärare, inriktad på historiska kostymer.

År i yrket: 31 på olika teatrar i Sverige och utomlands. Dessför­innan sju år med egen firma och två år som lärare i tillskärning.

Lön: 40 000 kronor för heltid, men är anställd på 60 procent.

Utbildning: Treårig skräddar­ut­bild­ning på gymnasiet. Till­skä­rar­­akademin, privat skola i Stock­holm.

Bäst med yrket: Ingen produktion är den andra lik.

Sämst med yrket:

Uppsättning jag minns: En Faust­uppsättning i Japan där jag gjorde över 300 kostymer. På premiären tänkte jag: Har jag klippt till allt det här?

Yrkesstolthet: På Cullbergbaletten gjorde jag Carmens klänning så att det inte gick att se hur man kom i den. Ett synligt blixtlås hade förstört magin.

Yrkesknep: Clas Ohlsons stålband för avloppsrensning fungerar bra att spänna ut kjolar med.

Yrkesskada: Artros i händerna. Tennisarmbåge. Det är tungt att klippa tjocka tyger.

Egna kläder: Jag går i .… skit. Man kan inte sitta här och vara snygg.

Om tillskärare/teaterskräddare

Lön: Omkring 23 000 kronor i månaden.

Antal: Något hundratal. Svårt att räkna då mycket görs av frilansare.

Framtidsutsikter: Dåliga. Få har det intresse som krävs, ändå är det konkurrens om jobben. Riksteatern, Folkoperan och SVT har lagt ner sina ateljéer.