I natt stannade stadsbussarna i Jönköping och en del landsbygdsbussar till och från Gävle. I morgon står stadsbussarna i Gävle stilla. Natten till lördag stannar stadsbussarna i Östersund.

Busskonflikten går in på sitt åttonde dygn. Strejken bland verkstads- och servicepersonal går in på sitt tredje dygn och för varje timme blir konsekvenserna allt mer kännbara.

I Jönköping är runt 275 personer ute i konflikt. 16 av dem strejkar. Resten är bussförare som lockoutas därför att bussarna står stilla.

– Vi har strejkvakter på plats dygnet runt, berättar Curt Schulz, klubbordförande på Keolis i Jönköping.

Det är inga problem att fylla passen.

– Folk skriver upp sig själva. Det är fullt hela tiden. Medlemmarna är väldigt laddade. ”Vi får inte ge oss nu”, säger de.

Vad händer om Kommunal backar om anställningstryggheten?

– Då blir det inte många bussförare kvar i Kommunal, säger Curt Schulz.

Han blev själv uppsagd från Swebus och provanställd när Arriva tog över trafiken i Jönköping 2008. Då hade han kört buss i 31 år.

– Det kändes lite kymigt.

Anställningstryggheten och ingångslönerna för personalen i verkstaden och servicehallen är de viktigaste kraven för de strejkande i Jönköping. Ingångslönerna i verkstad och servicehall ligger runt 17 000 – 4 000 under ingångslönen för en bussförare.

Även i Gävle och Östersund strejkar service- och verkstadspersonal. Inga bussar tankas. Trafiken stannar allt eftersom bussarna får tomt i tanken. Då blir bussförarna lockoutade. När landsbygdsbussarna stannade i morse blev de första förarna lockoutade.

Som alltid vid en konflikt har Kommunal fått nya medlemmar.

– Vi har fått en del helt nya medlemmar, men framför allt har vi fått över dem som tidigare var organiserade i fel fackförbund, berättar Curt Schulz.