Inställda midsommarfiranden och glest på jobbet. Från torsdag morgon hotar total trafikkaos i Stockholm och Göteborg om tågstrejken går i gång. In i det sista försöker fack och arbetsgivare enas om ett avtal.

Busstrejken i Stockholmsregionen, Södertälje och Umeå drog i gång redan på onsdagen. I trafiken märktes det inte särskilt mycket även om många fick hitta andra vägar till jobb och annat. SL räknar med att runt 100 000 resenärer berördes av busstrejken, inklusive Södertälje.

Från torsdag morgon kan det bli betydligt värre, framför allt i Göteborgs- och Stockholmsområdet. I huvudstaden kommer all trafik på pendeltågen och lokalbanorna Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och sist men inte minst tunnelbanans röda linje att stanna. SL bedömer konsekvenserna som jättestora. Över 700 000 påstigande har SL på de berörda tågsträckorna en vanlig junidag, mest på tunnelbanan.

I Göteborg blir det exempelvis svårt att komma norrut till diverse midsommarfirande när Bohusbanan stänger ner.

På centralen i Göteborg blandas tidiga midsommarresenärer med rutinerade pendlare som är på väg hem efter dagens jobb i stan.

– Några har gått samman, planen är att åka bil, säger Maria Kozul om hur hon tillsammans med andra Kode-pendlare tar sig till jobbet på torsdag.

I Malmö blir effekterna mindre, med inställda tåg mellan Malmö, Helsingborg och Göteborg.

– Vi har ett annat fungerande tågsystem som heter Pågatågen som fortfarande kör inom Skåne. Det här drabbar de resenärer som ska åka längre sträckor till Göteborg, säger Ulrika Mebius vid Skånetrafiken.

Men det finns fortfarande tid kvar att lösa tågkonflikten. På onsdagseftermiddagen fick parterna ett förhandlingsbud som de ska svara medlarna på under onsdagskvällen. Blir det då nobben från någondera part bryter storstrejken med största sannolikhet ut.

Ovanpå det fortsätter busstrejken, som dessutom hotar att utvidgas till fler städer på måndag. Kommunals förhandlingschef Lenita Granlund säger att strejken fortsätter ”tills arbetsgivarna är beredda att diskutera de här för våra medlemmar viktiga frågorna”. Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson tycker i sin tur att bollen ligger hos facket. Hans bedömning är att busstrejken fortsätter över midsommarhelgen.

– Det utgår jag ifrån.

Det är inte lönefrågan som är det väsentliga i fackens krav.

– Den stora fråga är anställningstryggheten. Vid varje entreprenörsbyte måste vi chaufförer söka om våra jobb och det blir väldigt otryggt. Det kan vara entreprenörsbyte vart femte år, säger Ivo Tomkovic, bussförare och arbetsplatsombud i Söderhallens bussgarage i Stockholm.