Kommunal och Bussarbetsgivarna skjuter på varslen om strejk och lockout från den 13 till 24 juni. Däremot ligger konfliktvarslen kvar den 19 juni.

Det innebär att konflikten börjar på Arriva i Råsta i norra Storstockholm, Nobina i Södertälje och Umeå samt Keolis på Söder i Stockholm.

– Bussförarna i Råstagaraget är beredda att strejka för bättre arbetsmiljö och bättre arbetstider. Vi behöver ett avtal som tydligt reglerar vilka spelregler som gäller. Som det är ger avtalet för stort utrymme för arbetsgivarna att tolka avtalet på sitt sätt, berättar Reza Forghani, som är tillbaka som huvudskyddsombud sedan i går kväll.

Då bekräftade Kommunals sektion medlemmarnas val av Reza Forghani för några veckor sedan.

Konflikten mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna handlar inte om lönekravet, 1 740 kronor på tre år, i första hand.

De stora stridsfrågorna är i stället anställningstrygghet vid upphandlingar samt bättre scheman och arbetstider. Det här är de frågor som engagerar bussförarna mest. Här är motsättningarna störst mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna.

Torsdagens strejk och lockout skulle ha stoppat spårvagnarna i Norrköping, stadsbussarna i Halmstad och Strängnäs och skolskjutsar och annan beställningstrafik i Västerås och Hallstahammar. Inom kort tid skulle även stadsbussarna Jönköping, Gävle och Östersund stå stilla.

Nu inleds konflikten i stället på onsdag i nästa vecka med busstopp i Stockholm, Södertälje och Umeå.

Kommunals varsel innebär också stopp för nyanställningar och inhyrning i privata bussföretag. Det slår hårt mot bussföretag med många timanställda, om dessa inte schemaläggs innan konflikten börjar.

Kommunal och Bussarbetsgivarna är inte överens om det nuvarande kollektivavtalets uppsägningstid. Det är orsaken till att konflikten skjuts upp.