Regeringen ska se över om det går att införa schysta villkor i åkeribranschen efter den holländska modellen.

Redovisningscentraler ska bli obligatoriska i taxibranschen.

Det står klart efter riksdagsdebatten i går, torsdag. Den samlade oppositionen, de rödgröna plus Sverigedemokraterna, kommer att driva igenom kraven när riksdagen röstar på onsdag.

– Man får inte konkurrera genom att ge chaufförer omänskliga arbetsvillkor och mycket låg lön, men det är vad som sker. Därmed sätts konkurrensen ur spel. Det är helt oacceptabelt, sa Leif Pettersson (S) under den långa debatten som föregick beslutet.

Riksdagsbeslutet är en framgång för Transport. Ytterligare ett politiskt beslut i går gick Transports väg. EU-kommissionen stoppar planerna på att släppa alla lastbilstransporter fria inom EU – tills vidare.

Den holländska modellen innebär att lastbilsförarna i Nederländerna ska vara anställda i det åkeri de arbetar åt. Därmed stoppas möjligheten att använda chaufförer från låglöneländer med F-skattsedel, så kallade falska egenföretagare.

Det enda undantaget i den holländska modellen gäller anställda i bemanningsföretag och underentreprenörer med egna fordon och egna trafiktillstånd.

Regeringens andra kommande nederlag gäller obligatoriska redovisningscentraler för taxi. Det innebär att det blir obligatoriskt för taxibranschen att tömma taxametrar och spara deras redovisningsdata i särskilda redovisningscentraler.

Nu talar riksdagen om för regeringen att det är hög tid att införa obligatoriska redovisningscentraler.

Skatteverket räknar med att den svarta omsättningen i taxibranschen kan vara så stor som två miljarder kronor årligen. Det motsvarar cirka en miljard kronor i uteblivna skatter och avgifter varje år.

Redovisningscentralerna ska stoppa fusket, eller åtminstone göra det svårare att fuska.

Frågan är bara vad besluten är värda. Det har gått två år sedan den samlade oppositionen röstade ner regeringen om fas 3. Inga fler ska skrivas in i fas 3, löd beslutet. Sedan dess har antalet inskrivna ökat till ständigt nya rekordnivåer.

Det senaste rekordet är från april och lyder på drygt 34 000 inskrivna i fas 3. Det är
8 000 fler än när riksdagsbeslutet togs i juni 2011.

Och just i dag, fredag, skickar tjänstemannaförbundet ST ut ett pressmeddelande föra att tala om att regeringen struntar i ett annat beslut som den oppositionen har drivit igenom i riksdagen. Det går ut på att banavgifterna för tågtrafiken inte får höjas förrän järnvägens kvalitet har förbättras.

– Regeringen inte har följt riksdagens beslut utan har gett Trafikverket direktiv i mottsatt riktning när det gäller banavgifter, säger Britta Lejon, ordförande i ST.

Det här var något som Siv Holma (V) tog upp flera gånger i riksdagsdebatten i går. Hon påminde om att regeringen är underställd riksdagen.

– Ändå ser vi exempel på hur minoritetsregeringen tar sig rätten att tolka majoritetsbeslut utifrån sina egna funderingar och sin egen ideologi, sa hon.

Riksdagen tog ytterligare två beslut om taxi- och åkeribranschen i enighet. Även de borgerliga partierna var med på noterna.

Åkeribeslutet innebär att riksdagen talar om för regeringen att det dags att vidta åtgärder mot illegal verksamhet i branschen.

Dessutom beställer riksdagen en utredning om konsekvenserna av avregleringen av taxi 1990.