Bevakningskonflikten trappas upp. Nu varslar Transport om strejk från och med måndagen den 13 maj.

Då stoppas säkerhetskontrollerna på Arlanda, Bromma, Skavsta och Sturup på morgnar och sena eftermiddagar. Dessutom stoppas kontanthanteringen och p-vakterna på privata parkeringsbolag går ut i strejk.

– Varslet är väldigt omfattande och oproportionerligt. All kontantförsörjning i Sverige stoppas inom ett par dagar. Flygtrafiken lamslås under de mest känsliga tidpunkterna, säger Richard Orgård, förhandlare på Almega.

Transports krav är 1 740 kronor mer på tre år.

– Det här är en låglönestrid. Om alla, oavsett lön, får samma procenthöjning ökar klyftorna mellan hög- och lågavlönade för varje år som går. Det har vi i LO gemensamt kommit överens om att vi inte kan acceptera, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Medianlönen är 23 341 kronor. 6,8 procent av det blir knappt 1 590 kronor. Transport vill ha 150 kronor mer på tre år.

Upptrappningen är en följd av turbulensen sedan Transport varslade om konflikt den 15 april. Transport anser att säkerhetsföretagen bryter mot konfliktreglerna. Resultatet blir att anställda som följer Transports anvisningar råkar illa ut.

– Folk får höra att de gör sig skyldiga till ordervägran. Gruppledare som inte vill ringa in behovsanställda hotas med att de inte får vara gruppledare i framtiden. Folk är jätteledsna och jättebesvikna. Det är mycket värre i år än det har varit tidigare, säger Jerker Nilsson, ombudsman på Transport.

Almega och Transport är inte överens om vad varslet omfattar. Striden gäller de behovsanställda. Det som ligger bakom är ett att ord saknas i årets varsel.

I förra årets varsel stod det uttryckligen att blockaden omfattar behovsarbete. Det står inte i årets varsel.

– Vår gemensamma tolkning i Almega är att behovsarbete inte omfattas eftersom det inte framgår av varslet. Vi kan inte tolka in något som inte står, förklarar Richard Orgård.

Transport hänvisar till att det står samtliga arbetstagare. Därmed omfattas även de behovsanställda.

Tolkningstvisten har gjort att säkerhetsföretagen fortsätter att använda behovsanställda. Transport hävdar att de därmed bryter mot varslet. Resultatet har blivit mycket turbulens ute på arbetsplatserna.

– Och det gäller inte bara behovsanställda. De plockar in folk på övertid, trots blockaden. Jag har just fått in en rapport om att ordningsvakter lockas med en tusenlapp för ett extrapass, berättar Jerker Nilsson.

Transports lönekrav på 1 740 motsvarar 7,45 procent på tre år – 0,65 procent över industrins avtal.

– För att få det ska vi betala med eftergifter och gå med att avstå från sådant som vi har uppnått tidigare – till exempel arbetstidsförkortning för behovs- och deltidsanställda. Det kan vi inte gå med på, säger Jerker Nilsson.

Richard Orgård, Almega:

– Transport vill ha mer än andra LO-förbund. Grunden till konflikten är att Transport vägrar att acceptera märket och inte vill föra konstruktiva diskussioner.

Tredje konflikten trappas upp

Den 15 april varslade Transport om konflikt på tre avtalsområden. Transports varsel – och ett följande lockoutvarsel – berörde lastbilsförare, terminalarbetare, renhållningsarbetare och anställda i bevakningsbranschen.

Åkeriavtalet blev klart efter en timmes strejk i onsdags. Miljöavtalet för renhållningsarbetare blev klart i fredags. Båda avtalen ger 1 827 kronor mer på 37 månader.

Nu återstår bara bevakningsavtalet. Följande grupper tas ut i strejk:

• Packnings- och uppräkningspersonal vid Loomis Sverige AB och Nokas Värdehantering AB.

• Securitas anställda i säkerhetskontroller,  screening samt person- och varukontroll  på Arlanda, Bromma, Skavsta och Sturup.

• P-vakter på privata parkeringsbolag.