Transport varslar om strejk på 24 åkeriterminaler i Sverige från och med nästa onsdag klockan 12.

Transport varslar också om blockad mot övertid, mertid, nyanställningar och inhyrning av arbetskraft för åkerichaufförer, terminalarbetare, bevakningspersonal och renhållningsarbetare från och med samma datum, onsdagen den 24 april klockan 12.

Konflikten kan trappas upp redan i dag. Biltrafikens Arbetsgivareförbund hotar med motåtgärder.

Enligt arbetsgivarna innebär Transports varsel att ”man stänger merparten av den viktiga fjärrtrafiken i Sverige”.

– Transports varsel är utformat för att slå hårt mot åkerier och terminaler. Detta kommer att leda till stora störningar för kunder inom industri och handel. Dessutom kommer det att drabba företagen och i förlängningen medarbetarna hårt, säger Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund i ett pressmeddelande.

Striden gäller både löner och arbetsvillkor. Transport vill ha en begränsning för bemanningsföretag.

– Vi vill ha en kvotering och vi måste få stopp på trenden där fast anställd personal sägs upp och ersätts med inhyrd arbetskraft, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transport vill ha ett ettårigt avtal med löneökningar på 860 kronor i månaden i förhandlingarna om nya kollektivavtal för 42 000 åkerichaufförer och terminalarbetare och 4 000 renhållningsarbetare.

Det är vad industriförbunden har fått, men Transport anser att förbundet ligger ett år efter resten av LO för flera yrkesgrupper. Därav det högre lönekravet.

Arbetsgivarna ser det annorlunda. De har erbjudit Transport ett avtal på 38 månader med samma löneökningar som inom industrin.

– Transport varsel är ett medvetet angrepp på den svenska modellen för lönebildning. Vi ser en uppenbar risk att vi går tillbaka till den situation som rådde under 70-  och 80-talet. En huggsexornas tid med skenande inflation, bristande konkurrenskraft och uteblivna reallöneökningar, hävdar Peter Jeppsson i ett pressmeddelande.

Lars Lindgren säger till Transportarbetaren:

– Nu gjorde industrifacken upp om ett avtal som ligger långt från det vi enades om att kämpa för. Då ser jag inget skäl till att vi ska tvingas underordna oss den norm, det märke, som sedan blir en tvångströja för förbund efter förbund.

– Vi har tyvärr fått en utveckling där industrins märke blir doktrin. Det väcker frågor om övriga förbund överhuvudtaget har någon meningsfull funktion. I Transport måste vi visa att det är allvar.

Varslet för runt 15 000 anställda i bevakningsbranschen riktas mot Almega. Här går Transport i takt med övriga LO. Förbundet kräver ett ettårigt avtal och 700 kronor mer i månaden för dem som tjänar högst 25 000 kronor.

Här blir det strejk

På onsdag klockan 12 går terminalarbetarna i strejk på följande bolag och åkeriterminaler:

DHL Freight: Malmö, Helsingborg, Göteborg, Norrköping, Stockholm, Rosersberg, Örebro, Jönköping, Värnamo och Sundsvall.

Schenker: Malmö, Helsingborg, Göteborg, Linköping, Stockholm, Örebro, Jönköping, Värnamo och Timrå.

DSV Road: Landskrona, Örebro, Jönköping, Sundsvall.

DSV Solutions: Landskrona.