Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Vi växer av utmaningar

En bra arbetsgivare ger de anställda möjligheter att utvecklas i och på jobbet. Det är något som alla vinner på.

Utbildningar, kurser och nya utmaningar. Både Victor Westergren och Pontus Berg är nöjda med vad de lärt sig under åren på callcenterföretaget One contact.

– Jag visste knappt vad en telefon var när jag började här för fem år sedan, säger Pontus Berg.

Då letade han jobb och en kompis tipsade om att callcentret sökte folk – idag är han teamledare för en grupp på 20 personer.

Vi träffas i företagets lokaler mitt i Malmö. Här arbetar runt 100 personer med att sköta olika telefontjänster åt ett 30tal kunder. Headseten på och full koll på dataskärmen.

– Vi har folk i alla åldrar och en massa olika nationaliteter, så det är ett kul gäng att jobba tillsammans med, säger Victor.

Victor är kundtjänstmedarbetare och har hand om tre företag och sköter exempelvis all tidbokning åt ett av dem.

Affärsidén är att alla ska vara ”multiskillade” som Pontus säger – alltså kunna så många saker som möjligt. Ett plus är den stora språkkompetensen som finns här. När företaget tog över en kundtjänst i Dubai kunde tre arabisktalande medarbetare hoppa in direkt.

Vad får man göra som nyanställd?

– Då går man först en grundutbildning och börjar sedan i kundtjänsten och får en kund att arbeta mot.

Sedan kan man gå vidare och lära sig flera olika kundsystem, jobba i helpdesken eller bli expert på ett kundsystem och fungera som stöd för andra. Nästa nivå är att man kan bli teamleader och leda en grupp kundtjänstmedarbetare.

– Ja det är stor skillnad mot mitt förra jobb som var på ett tryckeri. Där lärde man sig en sak och så gjorde man det, säger Pontus.

– Här har jag lärt mig massor: olika kundsystem, försäljning, samtalsteknik och alla tekniska system som vi använder oss av. När man får en ny kund får man alltid en veckas utbildning i företagets system och i hur de arbetar.

– Förra veckan exempelvis gick jag en kurs i registreringsbesiktningar av bilar för att kunna hjälpa mitt team som jobbar med det. Alla ska helst känna till allting på företaget för då blir vi ju så flexibla och effektiva som möjligt.

Vad är det viktigaste ni lärt er?

– Jag har blivit något av en människokännare, säger Victor och skrattar. Jag har lärt mig att hantera väldigt förbannade människor och tvingats bli mer ödmjuk i mötet med dem. Och så har jag lärt mig hantera stress. I början blev man jättestressad när man såg att det var en lång kö på vänt, nu försöker jag bara beta av samtal efter samtal.

Pontus nickar:

– Jag säger nog säljteknik. Förmågan att väcka intresse och vara lyhörd för vad kunden vill och styra samtalet dit. Bra kundservice är ju faktiskt effektiv kundservice.

Är jobbet utvecklande?

– O ja, säger Pontus. Men visst är det lite skrämmande när man ska ta en ny kund. Man kanske kan något väldigt bra och känner sig trygg med arbetsuppgifterna och så ska man ut på hal is, men det gör att man växer. Alla som vill lära sig nya saker hos oss uppmuntras att göra det. Och man kan göra karriär – de allra festa i ledningen har börjat som fotfolk och det ger bra stämning i företaget, säger Pontus.