
Jonas Arnberg.
Hur ser framtidens elektronikbransch ut?
– De butiker som är kvar får viss skjuts av Experts och Onoffs konkurser, butikerna har blivit 200 färre. Men eftersom folk handlar mer på nätet kommer det krävas en riktigt bra nätsatsning av Elgiganten, Media Markt och Siba.
– Jag tror vi kommer få se krympande butiksytor och en större del via nätet. Butikerna blir mer showroom med en kläm och känn-faktor och nätet står för valfriheten. Lyckas kedjorna med den kombinationen tror jag de har en framtid.
Vad innebär den utvecklingen för de anställda?
– Butikerna kommer behöva färre anställda, men eftersom näthandeln ökar behövs de på lagren. De som jobbar kvar i butik blir mer säljare än kassapersonal.
I vilka butiker ska man jobba om man vill sitta säkert?
– Det finns inga kvar som har det lätt, men sporthandeln går bäst på grund av hälsotrenden. Mathandeln är den konjunkturmässigt säkraste, men å andra sidan har den branschen dragit ner mest på personal. Inom möbler och bygg är konkurrensen oerhört tuff.
– Man kan ändå vara trygg i att vi fortsätter konsumera och att handeln växer.