Då fick chaufförerna vara inomhus. Johan Ingelskog på ett fackmöte i Råsta i december. Det var här som Kommunal upptäckte problemen på Arriva. Foto: FREDRIK SANDBERG

I dag krävde Arriva att Kommunal ska avsätta Reza Forghani som huvudskyddsombud. Nu kontrar Kommunal med att kräva en förhandling om kränkning av föreningsrätten och kränkning av huvudskyddsombudet.

– Vi har aldrig tidigare i historien varit med om ett företag eller en arbetsgivarorganisation som agerar på detta sätt. Det är fullständigt oacceptabelt. Arriva är inne på våra medlemmars rätt att utse vilka som företräda dem på arbetsplatsen, säger Johan Ingelskog, chef för Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal, och fortsätter:

– Det visar vilken fackföreningsfientlig syn företaget har. Det stärker vår bild av att Arriva vill skrämma våra förtroendevalda och medlemmar till tystnad. Det är ”management by fear” på högsta nivå.

Så sent som i torsdags fick Arriva ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om att börja samarbeta med Reza Forghani och de andra skyddsombuden i Råsta trafikområde i norra Storstockholm. Senast på torsdag i nästa vecka ska Arriva skriftligt svara Arbetsmiljöverket och tala om hur det ska gå till.

Dagens händelser för inte direkt tankarna till samarbete. Uppenbarligen är det en prioriterad uppgift för Arriva att bli av med Reza Forghani som huvudskyddsombud. En tung delegation med vd Hans Nilsson i spetsen kom till förhandlingarna på Svenskt Näringslivs huvudkontor i Stockholm.

Det slutade med ajournering. Förhandlingarna fortsätter i början av nästa vecka.

Reza Forghani vill inte kommentera innan förhandlingarna är slut.

– Jag kan bara konstatera att det som händer i dag beror på att jag har använt de befogenheter som arbetsmiljölagen ger. Jag har använt de verktyg som finns för att påtala brister och begära att arbetsgivaren ska vidta åtgärder, säger han och fortsätter:

– Om det kostar mig repressalier eller obehag så må det vara hänt. Kollektivets bästa väger tyngre. Jag är stolt över att vara förtroendevald för ett stort garage.

Reza Forghani har varit huvudskyddsombud i nästan sex år. Han har aldrig tidigare kallats till förhandlingar om sitt sätt att sköta uppdraget. Sedan ett halvår har han ny arbetsgivare. Arriva tog över den 20 augusti.

På tisdag är han kallad till förhandlingar igen tillsammans med ytterligare sju chaufförer. De har blivit varnade av Arriva. Nästa steg är uppsägning.

I tisdags sade Kommunal upp sitt samverkansavtal med Arriva Sverige.

Det började med att åtminstone 150 chaufförer vädrade sin frustration och ilska både mot Arriva och Kommunal på ett fackmöte i slutet av november. Det var det första larmet.

Sedan dess har Kommunal upptäckt liknande problem på fler av Arrivas arbetsplatser landet runt. Anställda skräms till tystnad. Minsta förseelse leder till varningar.

– Vi har diskuterat med medlemmar och förtroendevalda inom hela Arriva Sverige. De ger en samstämmig bild, säger Johan Ingelskog.

Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius tycker att ”kritiken är så svepande att det är svårt att bemöta den”.

– Han säger att vi har satt varningar i system för att skrämma medarbetare till tystnad. Det är inte min bild. Jag har själv varit ute på många arbetsplatser och upplever inte att folk är rädda, säger han och fortsätter:

– Vi har en kommunikationspolicy som säger att det råder total yttrandefrihet på Arriva så länge man inte förtalar någon och talar sanning. Om någon känner sig hotad av en chef på grund av något som vederbörande har sagt ber jag den personen att höra av sig till mig.

Tomas Hedenius beklagar att Kommunal har sagt upp samverkansavtalet.

– Vi tycker att avtalet har fungerat ganska väl, även om det finns förbättringspotential. Under uppsägningstiden följer vi avtalet till punkt och pricka och diskuterar samarbetsformerna med Kommunal, uppger han.

I torsdags fick Arriva ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om att börja samarbeta med skyddsombuden. Fem dagar senare begär Arriva att Kommunal ska avsätta Reza Forghani som huvudskyddsombud.

– Dagens förhandling var planerad innan vi fick Arbetsmiljöverkets föreläggande. Sedan ser vi att samverkan kan bli bättre. Vårt syfte är utveckla samverkan och skyddsarbetet, säger Tomas Hedenius.

• Busskaos följde på lågt pris