Foto: Leo Sellén

Klubbordförandena Mattias Axelsson, Linköping, och Patric Nelson, Kristianstad samt ombudsman Bengt-Göran Koffed, har tvingats gå med på uppsägningar samtidigt som inhyrda stannar kvar.

 

Livs flyttar striden om bemanningsföretag i stället för fast anställda till en ny arena – ­internet och sociala medier. I onsdags lanserade förbundet webbplatsen Scandal.nu med en logga snarlik Scans.

– Vi vill få människor att reagera, säger Livs ordförande Hans-Olof Nilsson.

För snart fyra år sedan utkämpades den första stora striden om uppsägningar och bemanningsföretag på gatan. Arbetare ställdes mot kravallpolis under den vilda strejken på Lagena, då Systembolagets dotterbolag, utanför Stockholm.

Nu prövar Livs fräck reklam som vapen.

– Scan använder bemanningsföretag för att runda anställningstryggheten i Sverige. Om vi inte sätter stopp för det nu väntar en resa mot botten, anser Hans-Olof Nilsson och tar Tyskland som ett avskräckande exempel:

– Mellan fem och tio procent av dem som jobbar i slakt- och charknäringen är anställda. Resten är inhyrda låglönearbetare från länder som Vitryssland och Rumänien.

Scan har sagt upp drygt 100 anställda på slakteriet i Kristianstad på ett och ett halvt år och ytterligare 50 i Linköping. I fredags gjorde de flesta av de 47 senast uppsagda i Kristianstad sin sista arbetsdag.

Samtidigt hyr slakteriet in 50 styckare från tre bemanningsföretag: Manpower, irländska Cooley Foods och tyska MS Fleischservice.

– Stämningen är uppgiven. Vi har styckare som har jobbat här i 20–25 år. De är säkra på att det blir de som får gå härnäst, berättar Patric Nelson, Livsklubbens ordförande i Kristianstad, där drygt 600 kollektivanställda jobbar.

Ordförandena för åtta Livsklubbar i Syd- och Mellansverige var på plats när Livs lanserade kampanjen i Stockholm. De representerar slakterier och charkfabriker inom både Scan och dotterbolaget Pärsons.

Sedan 2007 ägs Scan av den finska HK Scankoncernen med runt 11 500 anställda och en omsättning på drygt 20 miljarder kronor om året.

– Nu uppträder Scan som vilken global jätte som helst – Nestlé, Unilever och Kraft. Det strider mot de värderingar som bönderna hade när de startade andelsslakteriföreningar och byggde varumärket Scan. Det är litet osvenskt att starta en kampanj – men vi ser ingen annan väg när vi bara möts av kall tystnad vid förhandlingsbordet, förklarar Hans-Olof Nilsson.

Scans kommunikationsdirektör Sara Hoff vill inte diskutera om Scanloggan som blev Scandalloggan kan vara varumärkesintrång än, men hon beklagar kampanjen.

– Jag skulle gärna ha velat ha en diskussion direkt med Livs i stället. Nu ska vi försöka komma ut med fakta så fort som möjligt och ge vår bild. Jag har hittat sakfel som vi måste bemöta, säger hon.