Frostigt på Arriva. Elsiv Arnqvist på fackmöte i Råsta i går kväll. Fackklubben fick inte använda Arrivas lokaler. Mötet hölls utomhus. Trots kylan kom 75 personer. Foto: JESSICA GOW

Elsiv Arnqvist hade aldrig blivit varnad under 31 år som busschaufför i Råsta trafikområde i norra Storstockholm – inte förrän Arriva tog över i höstas.

Nu har hon varnats två gånger om. Budskapet: nästa gång får du sparken

– Första gången blev jag varnad för jag inte hade på mig en scarf som hör till uniformen, andra gången för att jag har för korta ben. Jag når inte ner till pedalerna på en av bussmodellerna, berättar hon.

Arriva har varnat åtminstone en busschaufför i veckan sedan nyår. Elsiv Arnqvist varnades före nyår. Det här inget som chaufförerna vågar berätta om. De är rädda för att få sparken.

Elsiv Arnqvist är undantaget. Hon går i pension i maj, strax före sin 65-årsdag. Då har hon jobbat färdigt åt Arriva.

– Jag hade tänkt stanna kvar och jobba litet extra. Jag har haft ett jättebra jobb i 31 år tills Arriva tog över. Då blev det en störtdykning. Det finns inte en chans på denna jord att jag stannar kvar här, säger hon.

I stället tänker hon ta kontakt med ett par andra bussbolag och kolla om hon kan få hoppa in som timanställd.

I nästa vecka ska Kommunal börja förhandla med Arriva om varningarna. Än har ingen varnad fått sparken.

Kommunal överväger också att säga upp samverkansavtalet med Arriva.

– Vi söker företagsledningen. Vi vill träffa dem omedelbart. Vi ser ytterst allvarligt på utvecklingen. Arriva trakasserar våra medlemmar, skyddsombud och därmed Kommunal, säger förhandlingschefen Johan Ingelskog.

Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius vill inte gå in på varför åtta bussförare har blivit varnade sedan nyår.

– Vi kommenterar inte enskilda varningar. Det är en sak mellan den anställda och arbetsgivaren.

Arriva tog över den 20 augusti efter en upphandling av spårväg, järnväg och 52 busslinjer i Storstockholm. Kontraktet är värt 6,7 miljarder på åtta år. Arrivas anbud låg ett par miljarder under närmaste konkurrent.

Men problemen beror inte på att Arriva har lagt ett för lågt anbud från början, enligt Tomas Hedenius:

– Det är inte en resursfråga. Depån i Råsta är nyrenoverad och i toppskick. Fordonen har aldrig varit så fräscha som nu. Trafikservicegraden är bättre än tidigare.

Johan Ingelskog ”delar överhuvudtaget inte den uppfattningen”.

– De har säkert många nya bussar, men det finns bussar som är i så dåligt skick att våra medlemmar knappt vågar köra dem. Ändå blir de beordrade att köra. Jag har ett flertal exempel som gör att man häpnar.

– Men våra medlemmar vågar inte ifrågasätta längre. Då hänger en varning i luften.