Tema chaufförer?

Det hade varit en lämplig underrubrik till Arbetet den här veckan.

Vi brukar planera  utifrån nyhetsvärde, stort, smått, lite bröd, lite rosor och mix förstås. Olika branscher, olika kollektivavtalsområden.

Nu har det slumpat sig så att det blivit mycket om chaufförer.

Varför inte? Flera problem är aktuella för den yrkesgruppen.

Dödsolyckorna på vägarna var många förra året.

Tio chaufförer miste livet i jobbet. Naturligtvis är det svårt att uttala sig om orsakerna. Men att tempot och kraven har betydelse är ändå en kvalificerad gissning. Som Transports Martin Miljeteig säger:

”Man är troligen inte välkommen tillbaka om man säger att man inte vågar köra. Det gäller att leverera till varje pris, att inte stanna och vänta ut ovädret.”

Alltså tvärtemot de varningar som SMHI utfärdar när vädret grisar till sig. Jag var bortrest med familjen över julen och kollade noga prognoserna för att inte ta onödiga risker i snöovädret.

Misstanken ligger nära till hands att yrket bakom ratten också präglas av en machoinställning – vem är rädd för lite halka?

Ett annat problem handlar om lönedumpning.

Mot sådan slåss en man som borde tillägnas till alla chaufförers bragdguld, Radek Rostkowski. Han fick anställning i Sverige som chaufför, körde glatt iväg och trodde att han skulle avlönas för jobbet.

Men det var en blåögd inställning, som vår reporter Mats Pejer formulerar det.

Radek skulle bilda bolag och påtvingades ett avtal som innehöll mer avdrag än paragrafer om betalningsnivå.

Transport har stämt åkeriet till AD, vilket möjliggjordes av att Radek så noga fört bok över sina turer.

Vårt tredje nedslag om transportbranschen är ett reportage med Ingemar EL Göranssons bilder.

Svartvita, korniga 70-talsfoton. Man känner lukten av diesel, doftgranar och cigarettrök – alla rökte ju på den tiden.

Nog om papperstidningen. Missa inte vår webb!

Nu lanserar vi en jobbkarta. Där kan du klicka dig fram till information om läget i olika kommuner. Hur många lediga arbeten finns det? Vilka är jobben? Hur hög är arbetslösheten? Har den förändrats i din hemkommun?

Sen kan du växla över till vår lönekarta och själv lägga in din egen lön. Den kartan används flitigt av våra läsare ser vi på besöksstatistiken.

Arbetet.se har fått ny form. Bland annat försöker vi lyfta fram era kommentarer till texterna mer. Tyck och diskutera! Och glöm inte att vi också finns på Facebook.

Vi vill gärna träffa er läsare på nätet!