Besök, sms och tv-reklam vände trend i Västerbotten
Matilda Olofsson värvar framgångsrikt medlemmar för Kommunal i Västerbotten.
Kommunal i Västerbotten kom över chocken snabbast. När det stora raset kom 2007 tappade avdelningen 2 600 medlemmar. Mer än var tionde medlem försvann.
– Det låg högar med utträdesblanketter på avdelningen. Då sa vi oss att nu jävlar måste vi göra något, berättar Thomas Hedman, lokalkontorschef i Umeå.
I fjol ökade Kommunal för första gången sedan 1992. Avdelningen i Västerbotten visade vägen med nya idéer och arbetssätt.
De började för fem år sedan.
– Det första vi gjorde var att åka ut och besöka arbetsplatser för att träffa medlemmarna och lyssna på dem, säger Thomas Hedman.
Sektionerna hakade på. Resultatet är att många kommunalare i länet får besök av facket på jobbet. Det arbetssättet har spritts till hela Kommunal och andra LO-förbund.
– På de utflykterna värvar vi nästan alltid nya medlemmar. Många har aldrig fått frågan om de vill vara med, berättar Thomas Hedman.
Avdelningen har kört tv- och bioreklam, aktivt sökt upp privatanställda, skickat sms till alla visstidsanställda i Skellefteå och spritt 10 400 sms till vanliga medlemmar med budskapet att den som värvar en arbetskamrat får ett presentkort på 200 kronor på Coop.
– 207 personer värvade 275 nya medlemmar bara i fjol. På köpet har vi fått kontakt med nya eldsjälar och fått 250 ambassadörer ute på arbetsplatserna som talar väl om Kommunal.
Ungdomsarbetet har tagit fart. På fem år har antalet studerandemedlemmar ökat från 20 till 350. Avdelningen har 1 200 medlemmar under 20 år.
Förra året ökade Kommunal med 291 medlemmar i Västerbotten. I början av året fick Kommunal två nya uppsökare som besöker arbetsplatser länet runt: Grethel Broman, vårdbiträde och sektionsordförande i Nordmaling, och Matilda Olofsson, undersköterska i Umeå.
De besöker arbetsplatser i samtliga kommuner under ett år. Det blir många mil på vägarna.
– Det handlar inte bara om att värva dem som inte är medlemmar. Det är lika viktigt att slå vakt om de medlemmar vi har. De vill att vi besöker deras arbetsplatser och får deras bild av hur de har det på jobbet, säger Matilda Olofsson.