Kortare kassapass på Ikea Helsingborg
För långa pass i kassan och dålig rotation mellan avdelningar. Skyddsombuden på Ikea i Helsingborg sa ifrån på skarpen och tror nu på bättring.
Under en längre tid har skyddsombuden på Ikea Ödåkra utanför Helsingborg klagat på för långa kassapass, bristande rotation och underbemanning som leder till köer och att kunder tar ut irritationen på personalen.
Skyddsombuden tyckte inte att Ikea gjorde tillräckligt, så i veckan skrev alla åtta under ett brev och skickade till arbetsgivaren och Arbetsmiljöverket med krav på bättring.
– I kassan har anställda kunnat jobba hela dagspass. Det har funnits rotation på schemat, men inte funkat i vardagen, säger Maria Fredholm, klubbordförande och huvudskyddsombud på varuhuset.
Det är inte första gången skyddsombuden höjer rösten. Senast i mars skickade de ett liknande brev och arbetsgivaren lovade bättring. Men snart var man tillbaka i gamla mönster ändå. Denna gång tror Maria Fredholm på en långvarig förändring.
– Vi har en ny ledningsgrupp som tagit åt sig och det känns jätteskönt. Det kommer till exempel att komma ett nytt schema för kassan, och vi får vara delaktiga i att ta fram det. Det måste hända något nu.
Bojan Stupar är tillförordnad varuhuschef och säger att han är rörande överens med facket om vad som behöver göras.
– Vi tar feedbacken på största allvar, har suttit tillsammans med dem och redan agerat. Vi ska förbättra rutiner och utveckla arbetssätt.
I dagsläget kommer inte Arbetsmiljöverket kopplas in.